For at få succes med din søgemaskinemarkedsføring, er det helt essentielt at du vælger at synliggøre din hjemmeside med gode og relevante søgeord. Disse søgeord skal skabe trafik til dit site, og i sidste ende skal de generere en masse konverteringer.

Udover at lede efter søgeord udfra relevans og trafik (antal månedlige søgninger) er en god taktik også, at du udvælger nogle søgeord som dine konkurrenter ikke har tænkt på at optimere. På den måde får du meget lettere dine søgeord øverst i Google, og ofte også med en bedre konvertering.

Men hvordan finder vi så vejen til de bedste søgeord?

Her får du 20 forslag, som forhåbentligt kan hjælpe dig: (Hvis du har flere forslag, er du meget velkommen til at skrive en kommentar)

1) Google Keyword tool

Suverænt værktøj fra Google som bl.a. viser os antal månedlige søgninger, på de søgeord vi indtaster. Uundværligt for alle der vil lave en analyse af søgeord.

Husk at angive land og sprog (dansk/danmark) og sæt søgeordstyper til “Eksakt” i stedet for “Fleksibel”. Prøv det her

2) Google suggest

Skriv dit kerneprodukt i googles søgefelt (eks. spabad) og få inspiration fra de forslag der ofte kommer frem.

Mange bruger forslagene fra Google suggest når de søger, og du kan derfor finde nogle ret gode søgeord på denne måde. Prøv det her

3) Übersuggest


Dette værktøj er genialt til at finde relevante søgesætninger, og det fungerer på den måde, at du indtaster dit kerneprodukt (eks. spabad) i søgefeltet.

Dernæst vælger du “Dansk” og “Expand”, og når du så trykker “Suggest”, får du en masse forslag til søgesætninger som indeholder dit kerneprodukt (eks. billig spabad, spabad med tv) osv. Prøv det her

4) Lyt til kunderne
Det ligger utroligt meget værdi i at lytte godt efter, når dine kunder omtaler eller efterspørger et af dine produkter. Måske kalder de fleste kunder et spabad for et boblebad? Eller måske bare et spa? Eller jacuzzi?

Opfang hvilke ord kunderne bruger uanset om kommunikationen foregår Face2face, i telefon eller mail – det er guld værd.

5) Google Analytics

This is where the money is. Du kan finde rigtigt meget guld ved at kigge i dine Analytics-data. Kig både efter trafikskabende søgeord men vær især på udkig efter de søgeord der skaber konverteringer (mål eller e-handel).

Du vil hurtigt finde ud af at oplagte søgeord som VVS eller børnetøj konverterer dårligt, og at helt andre ord skaber størstedelen af din omsætning. Prøv det her

6) Spørg på Facebook

Du kan lynhurtigt få nogle ideer til søgeord, ved at uploade et billede af dit produkt, og via en statusopdatering spørge din Facebook-venner “Hvad ville du skrive på Google, hvis du ville søge efter/købe dette produkt?”.

Nogle tager det seriøst og andre skriver noget pjat, men tag de ord du kan bruge og kør dem igennem Google Keyword tool – der kan være guld imellem.

7) Google AdWords

Afprøv forskellige mulige søgeord ved at oprette test-kampagner i Google AdWords.
Når du har kørt de forskellige søgeord i nogle dage, kan du sammenholde antal visninger og på den måde få et meget troværdigt billede af den nuværende søgevolumen. Prøv det her

8.) Tjek konkurrenterne

Gå dine konkurrenters sites igennem og find ud af hvilke ord de anvender når de beskriver jeres fælles produkter i webtekster, og undersøg desuden deres forskellige SEO tiltag (tjek bl.a. titles, manuelle sitemaps, ankertekster i interne og eksterne links).

9) Få inspiration fra søgeresultater


Lav søgninger på google med dine vigtige søgeord, og lad dig inspirere af de forskellige søgeresultater der kommer frem.
I annonceteksterne eller i de organiske resultater fremgår der måske nogle nye formuleringer og varianter af dine søgeord, som du ikke lige havde tænkt på.

10) Google Insight

Via Google Insight får vi oplysninger om søgetendenserne ud fra et specifikt søgeord. Vi kan altså se om et term generelt bliver brugt mere og mere i søgninger eller om det er aftagende. Prøv eks. numerologi, typehus eller SEO. (husk at vælge “Danmark”)

Desuden får vi også relevante informationer om “Søgninger i fremgang”, “Top søgeudtryk” og “Regional interesse”, som bestemt også kan være utroligt brugbart. Prøv det her

11) Skematiser

Ved at skematisere den viden du har omkring jeres produkter og firma, kan du hurtigt opbygge en ganske stor mængde relevante søgesætninger. Brug eks. Excel og lav kolonner til hver del af en søgesætning. Eksempel:

Produkter (spabad, spabade, boblebad) x Beskrivelse (udendørs, med tv, til 4 personer, fritstående) x Mærker (Hotspring) x Business (online, salg af, køb, tilbud, priser, billig) x Geografi (Kolding, Vejle, Fredericia).

12) Synonymer

En synonym-ordbog kan give dig en masse gode forslag til alternative søgeord. Det kan derfor være en rigtig god investering.

Jeg har desuden fundet dette online synonym-opslag som umiddelbart virker ganske godt – jeg har dog kun testet den et par gange.

13) Intern søgemaskine

Gennemgå hvad dine kunder søger efter, når de anvender din interne søgemaskine. De interne søgninger kan du med fordel spore i Google Analytics’ Webstedssøgning, hvilket min “kollega” Lars allerede har beskrevet rigtigt fint i dette indlæg.

14) Stavefejl

Overvej om dine produkter er offer for nogle udbredte stavefejl eller omskrivninger. I såfald bør du også optimere dem ved hjælp af eks. tags, links eller ved at skrive pågældende ord efter anslag 70 i title.

Husk at Google i høj grad bestemmer hvordan ord staves, da mange trykker “Mente du…?” når Google foreslår en anden stavemåde.

15) Google alerts
Med Google alerts får du en mail hver gang der udgives indhold på nettet med et givent ord. Du kan derfor eks. indtaste dine kerneord, firmanavn og konkurrenter, og på den måde nemt følge med i alt der sker i din branche og hvilke nye buzzwords der bliver brugt.
Ind imellem vil du på denne måde finde konkurrenternes linkbuilding tiltag, og der kan du så analysere ankertekster mv. Prøv det her

16) Vær fremsynet
Tænk fremad og optimer ord der bliver aktuelle for dig i fremtiden (eks. Iphone 5, skiferie 2012).

Som i mange andre situationer belønnes first movers, da det er væsentligt nemmere at få topplaceringer på Google, med søgeord ingen andre optimerer på (endnu).

17) Hold øje med kampagner

Større kampagner i TV, radio og på nettet kan skabe nye søgetendenser, og du skal derfor holde øje med ordbrug i de reklamer og kampagner der er relevante for din virksomhed.

18) Dine egne brands

Søgninger som kan relateres direkte til dit firmanavn, navne på vigtige medarbejdere og dine egne produktbrands konverterer typisk rigtigt godt, og du skal derfor være meget fokuseret på, at du ranker godt på alle varianter (og stavefejl) af denne type ord.

19) Lav en brainstorm med dine kolleger

Du og dine kolleger har alle forskellige guldkorn, og samler i jeres fællesviden om hvad kunderne kalder jeres produkter, får du fat i en masse mulige søgeord.

Lav en søgeords-brainstorm over morgenkaffen fredag morgen, og aftal at I alle i den kommende uge vil fokusere ekstra meget på at opfange kundernes termer.

Fredagen efter afholder I så endnu en brainstorm, og tro mig, der kommer endnu flere søgeordsforslag.

20) Blogs, fora og anmeldelser

I ny og næ falder du sikkert over en debat-tråd på Amino, en anmeldelse på Trustpilot eller et blogindlæg som omhandler din branche eller nogle af dine produkter. Disse indlæg, og de tilhørende kommentarer der ofte kommer, skrives i det samme sprog som dine kunder bruger, og du kan derfor med stor fordel lede efter søgeords-kandidater i denne type kundegenereret tekst.

Jeg håber, at du kan bruge nogle af mine forslag – og husk i øvrigt, at det der i første omgang adskiller succes fra fiasko indenfor søgemaskinemarkedsføring, er om du udvælger de rigtige søgeord 😉

Ps. Har du flere forslag er kommentarer naturligvis meget velkommen.