Jeg støder ind i mellem på virksomheder som har taget SEO til sig og bruger meget energi på det kontinuerligt. Og det er jo super, men nogle gange bruges der lidt for meget energi på SEO uden at der tænkes på brugere, udvikling indenfor SEO osv. Faktum er jo, er man ret nemt kan overoptimere sit website, hvilket kan resulterer i en negativ udvikling/mindre synlighed i søgeresulterne.

Googles Matt Cutts har desuden fornyligt meldt ud, at de øger fokus på overoptimerede sites, så det er måske en ekstra grund til at rette fokus på dette nu. (Om du mener, at der er hold i Matts udmelding, må du selv vurdere. Umiddelbart mener jeg, at det mest er tomme tønders buldren, og mit indlæg er derfor baseret på erfaringer og ikke “smoke” fra Google 🙂 )

Ærgerligt at bruge energi på SEO og så ende med at blive mindre synlig – så her kommer mine 6 råd som kan modvirke at du overoptimerer dit website.

1) Naturlige titles
Lav lækre og naturlige titles med en målsætning om “god kommunikation” og ikke kun “god SEO”. Tænk på modtageren og sørg for at title sprogmæssigt giver mening, indeholder de vigtigste søgeord for pågældende side (ikke spammy – max. 1-2 gange – og gerne i forskellige varianter) og at budskabet sælges (hvorfor skal vi besøge din side?).

Nej: Rejser Indien – Book rejser Indien her
Ja: Rejser til Indien – Book din rejse til Indien billigt og nemt her

Det er småting der gør forskellen, men når Google øger fokus på overoptimerede titles, er det afgørende for dine SEO-resultater, at du i høj grad laver titles der kommunikerer til dine mulige kunder og ikke kun Googles spider.

2) Tekster du vil kendes ved
Brug ikke søgeord unaturligt meget og brug forskellige variationer og formuleringer af dine søgeord. (ental, flertal, bestemt/ubestemt, forsholdsord, osv.)

Tommelfingerregel: Skriv gode tekster som du vil kendes ved – både hvis dine kunder eller din gamle dansklærer læser med.

3) Less is more
Lav ikke konsekvent et hav af undersider til søgeord1 i ental, søgeord1 i flertal, søgeord1 + online, søgeord + billig osv. Forsøg i stedet at kombinerer flere søgeordsvarianter på samme landingside, hvilket virker mere naturligt og desuden sparer dig en masse tid.

Nej: rejse-til-indien.html, rejser-til-indien.html, billig-rejse-indien.html osv
Ja: rejser-til-indien.html (der indeholder forskellige varianter)

4) Variation i ankertekster
Her brænder mange nallerne. Variation af ankertekster i dine links er utroligt vigtigt og jeg ser ind i mellem websites miste gode placeringer på Google, fordi man ikke kunne “stå for fristelsen” med at bruge samme ankertekst. Det er meget old-school og kan nemt give den negative effekt, så husk masser af variation og link endda med gamle kendinge som “klik her” og “læs mere” i ny og næ 🙂

5) Både nofollow og dofollow
De fleste har den opfattelse at dofollow-links er det eneste rigtige og at nofollow-links er spild af tid, men så firkant er det faktisk ikke. En naturlig linkprofil bør absolut også have en mængde nofollow-links så pas på med kun at fokuserer på dofollow og linkjuice.

6) Interne links med omtanke
Interne links har en stor værdi SEO-mæssigt, når de bruges med omtanke og med brugeren af websitet in mende. Undgå at lave det samme keyword-link flere steder på samme side, at fylde footer/blogroll med en masse keyword-links og generelt at bruge monotone ankertekster (variation er også vigtigt internt).

Jeg håber, at du kan bruge mine råd mod overoptimering. Har du en kommentar er den naturligvis meget velkommen.