Du tror måske, at jeg har fået solstik i løbet af min sommerferie, men jeg mener det faktisk helt alvorligt. Julen er ganske vidst langt væk, men søgemaskineoptimering er jo også en langsigtet affære.

Her får du 4 gode steps til, hvordan du bliver klar til årets helt store shoppingevent: Julehandlen.

1) Vær i god tid

Du kommer ikke foran konkurrenterne uden at være i god tid, så det vigtigste element i din optimering til julehandlen er, at du går i gang med dine “hængepartier”, før det er for sent. Måske du skulle gå i gang lige efter, at du har læst mit indlæg færdigt?
(brug IRTA-modellen til at få overblik over hvordan du bør gribe SEO-indsatsen an)

2) Definer dine mål

Find ud af hvad du gerne vil opnå med julehandlen. Lad og sige du har en webshop der sælger vin; Hvad vil du helst sælge mere af? Rødvine, hvidvine, vintilbehør, portvin, champagne eller måske vinreoler? Alt for mange siger “Det hele selvfølgelig”, men den strategi mener jeg sjældent holder. Du er nød til at lave en prioritering, så du ved hvor du skal starte. Er vinreoler eks. den produktkategori du tjener mest på, kunne du som eksempel lave en målsætning om at sælge dobbelt så mange vinreoler i December 2010 i forhold til i 2009.

3) Lav en “Jule-søgeordsanalyse”

Lav en ekstraordinær søgeordsanalyse (bl.a. ved hjælp af Googles Keyword tool og mit indlæg 20 måder at finde søgeord på), hvor du finder ud af hvilke søgeord der bruges mest. På den måde finder du som ejer af vinshoppen du af, om “vinkøleskab” fortsat er det bedste søgeord, eller om du måske skal fokusere mere på varianter som “vinskab”, “vinkøler” etc.?

Bonus: Et rigtigt godt tip er generelt, at du bør tænke longtail-søgeord ind i din SEO-strategi.

Desuden kan du undersøge forskellige gaverelaterede søgeord indenfor din branche – eks. “vingaver” eller “julegave vin” – og overveje om det er noget du vil satse på.

4) Optimér

Nu hvor du har defineret dine mål og lavet en ekstraordinær søgeordsanalyse, er du nået til det sidst skridt mod en større andel af julehandlen; Optimeringen. Jeg arbejder især meget med søgemaskineoptimering, og da det er en meget effektiv men tidskrævende diciplin, vil jeg derfor lægge op til, at du fokuserer på SEO som det første. Dernæst kan du så yderligere optimere dine produktbilleder, købsknapper, shoppens generelle webdesign, AdWords-annoncer, etc.

Jeg håber, at du kan bruge dette indlæg til noget fornuftigt. Nu vil jeg tilbage og nyde min sommerferie.

Fortsat god sommer,

Rune 🙂

Ps. Hvis du mangler sparring omkring din SEO-indsats eller generelt effektiv optimering af dine søgeord, er du altid velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende snak om mulighederne.