Jeg taler ofte med personer, der undrer sig over betydningen af links, og derfor vil jeg i korte træk forklare, hvad der er vigtigt at være opmærksom på.

Links er fundamentet i søgemaskineoptimering

Links er, hvad vi i almindelig sammenhæng betragter som en ‘anbefaling. Søgemaskiner gennemskuer lynhurtigt hvor mange links, der er til en hjemmeside, og har konkurrenten mange gode indgående links, er det ham der får de gode placeringer på kundernes søgninger. Der er naturligvis adskillige andre parametre, der spiller ind, når vi snakker placeringer på søgemaskinerne. – men gode indgående links er fundamentet for gode placeringer i de naturlige søgeresultater, og er derfor ikke noget man kan komme uden om, når man taler om søgemaskineoptimering. Betragt et link fra en hjemmeside som en ‘blåstempling – et skulderklap, der har betydning for synligheden på nettet. Google vurderer, at hvis der er mange hjemmeside, der linker til én side, må dén side være af en høj kvalitet. For at yde en god service giver Google den ene side bedre placeringer på søgninger, end dem uden mange links. Dette er sund fornuft og forretningssans. Google lever af at levere brugbare, opdaterede og relevante oplysninger, og er der mange der “anbefaler” én specifik hjemmeside, bevirker det at Google placerer hjemmesiden bedre i søgninger. Når Google vurderer en hjemmesides relevans, er det afgørende hvilke sider, der linkes fra.




Kvaliteten af et link vurderes bl.a. udfra begrebet pagerank. Jeg vil ikke anbefale, at man fokuserer for meget på pagerank, men når det drejer sig om indgående links, er links fra hjemmesider med en høj pagerank at foretrække. (0 er lavest) Pagerank er et rankingsystem fra 0-10 som Google anvender. PR0 kan skyldes at hjemmesiden er ny, ingen indgående links, få opdateringer etc. Et link fra en sådan side vil ikke have stor effekt på søgemaskinerne. Derimod indikerer 10 et usædvanligt anerkendt site med rigtigt mange gode indgående links etc. Et link fra en sådan side vil øge synligheden på søgemaskinerne astronomisk.

Spørgsmålet plejer så at være: “Hvor går grænsen imellem ‘god og dårlig pagerank’?” Uden nærmere uddybbelse vil jeg dertil sige, at hvert tilfælde er unikt, og pagerank er ikke altid relevant. Når det er sagt, er det min holdning, at en hjemmeside helst skal have en pagerank på 4.

Du kan afmåle din pagerank her

Værdien af et link afhænger desuden af relevansen. Sælger du børnetøj, er et link fra en anden børnebutik meget mere effektivt end et link fra en hjemmeside om gummistøvler. Logisk ikke?