Nogle gange er det de simpleste ting, der kan være afgørende for, om noget bliver en succes eller en fiasko. Tag SEO for eksempel: Har man brugt timevis på søgeordsanalyse, linkbuilding og tilretning af sin hjemmeside, men kun få minutter, eller ingen, på at gennemgå Most Wanted Respons (MWR), Call To Action og usability på de respektive landingpages, er arbejdet måske spildt.




Det skal altså være hjernedødt simpelt at købe/bestille/navigere videre/tilmelde sig nyhedsbrev/osv. Opbyg alle landingpages udfra den gode parole: DON´T MAKE ME THINK! Brug gerne AIDA til opbygning af landingpages, hvis du vil gøre det på den klassiske og gennemtestede måde. Fordelen ved det, er at du er sikker på at få den vigtige Action-del med. Du får her et par forslag til call to action og usability, som du kan bruge til at øge konverteringen på din hjemmeside.

  • Fortæl folk tydeligt hvad de skal gøre ved eks. at skrive “Ring til os nu på xx xx xx xx og få et uforpligtende tilbud
  • Lav en simpel kontaktformular, så kunderne nemt kan bestille/sende sine kontaktoplysninger
  • Lav flotte grafisk knapper (grafiske links med sælgende tekst, eks. “Billig skitur til Østrig – bestil tilbud her”
  • Lav sælgende tekstlinks “Billig skitur til Østrig – bestil tilbud her”
  • Arbejd med farverne på sitet (Limegrøn er stadig Call to action farve nr.1)
  • Gør tydeligt opmærksom på kontaktmuligheder til kundeservice og hotline
  • Gennemtjek altid tekst for stavefejl, grammafejl og anden støj
  • Placér “action-delen” i toppen af sitet, så der ikke skal scrolles ned
  • Gør din navigation/menu så brugervenlig som mulig med meget nøjagtige og relevante linktekster

Har du andre gode ideer, eller eksempler på sites der er godt/dårligt optimeret i forhold til call to action og usability, er du meget velkommen til at smide en kommentar.