Som tidliggere nævnt, er det en væsentlig fordel, at arbejde med et domæne der indeholder det primære søgeord. Grunden til at jeg vil nævne det i et indlæg for sig selv er, at mange har et par spørgsmål i forbindelse med dette. Eksempelvis:

Gælder det samme for subdomæner og branddomæner? Hvor effektivt er det? Er det nærmest et must hvis vi vil have gode placeringer på dette søgeord?




Lad mig starte med at sige, at der er kæmpe forskel på subdomæner og branddomæner. At have søgeordet i branddomænet er effektivt, mens søgeordet i subdomænet mere eller mindre er uden SEO effekt. Det skal selvfølgelig understreges, at det altid er fordel at navngive et subdomæne efter indholdet. Forstås, kunder klikker hellere på relevante og sigende resultater, og der hjælper det jo at subdomænet er med til at fortælle hvad sitet drejer sig om. 

Har du et godt domænenavn du bruger idag, synes jeg ikke du skal udskifte det. Ihvertfald ikke for enhver pris, for har dit domæne efterhånden et par år på bagen, vil siden miste sin nuværende ancenitet og placeringer.

Finder du et godt domænenavn der virkelig beskriver det du laver eller sælger, kan du overveje at:

  • bruge det i adwords kampagner
  • bruge det alm. markedføring – oprette en DNS pegning til dit site
  • udskifte dit gamle domæne
  • bruge dit nye domæne til et andet site (tema site)