Den suverænt mest anvendte søgemaskine i Danmark pt. er Google, og der er mange marketingansvarlige uden den store viden om søgemaskiner, der klør sig i håret og spørg’: “Organisk søgemaskineoptimering eller sponsorerede links?”

Det er virkeligt et meget aktuelt spørgsmål, og det kommer ofte an på budgetets størrelse og naturligvis virksomhedens ambitionsniveau. En ting er dog helt sikkert – en meget stor del af befolkningen benytter primært de organiske søgeresultater, og er man kun synlig via sponsorerede links, har man automatisk sagt farvel til størstedelen af de potentielle kunder.

Derfor bør de fleste der stiller dette indlægs titel som spørgsmål, ende med at vælge begge. Hvorfor?
Først og fremmest behøver organisk søgemaskineoptimering ikke koste noget. Det er ikke pr. defination et produkt – det kan lige så vel være en tankegang i virksomheden, med fokus på de ting en søgemaskine reagerer på (links, tekst, opdateringer osv.).




For det andet er der gode muligheder for topplaceringer i de organiske resultater da kunderne i dag søger meget målrettet. Tidligere argumenter som “Jamen vi kan jo ikke alle ligge på side 1” bliver i dag sat i baggrunden, for der er virkelig så mange aktuelle søgefraser at optimere – søgefraser med konvertering i vel at mærke.

For det tredje har jeg talt med mange der bruger sponsorerede links – mere specifikt Google Adwords – og ikke en eneste af dem oplevede at de mistede penge fra markedsføringsbudgetet. De var alle tilfredse og aflæste aktiviteten på deres Adwordskonto som en positiv udvikling på bundlinien – det virker altså hvis det skrues fornuftigt sammen (oftest!).

Vil du læse mere om?: