Det er en opfattelse blandt mange, at SEO er en rent teknisk betonet disciplin, der kræver gode kompetencer indenfor felter som programmering, analyse af HTML, linkbuilding osv., hvilket absolut også indiskutabel er væsentlige fordele. Men…

… SEO er mere end teknik og i mine øjne er den optimale SEO-konsulent en god kombi af en teknisk dygtig nørd, der kan analysere og optimere onsite/offsite + en god købmand, med salg, målgrupper og lidt strategi for øje. En slags “SEO-købmand”.

7 tips der gør dig til en bedre SEO-købmand:

1) Prioritér dine forretningsområder – optimer de søgeord der forretningsmæssigt er vigtigst for virksomheden først. Hvis virksomheden ikke er din egen, så spørg chefen eller ledelsen direkte hvilke 2-3 produktgrupper de ønsker at sælge mest af. (Godtag ikke svaret “De er alle lige vigtige”, især hvis der er mange produktgrupper).

2) Sæt dig i dine kunders sted – lav al kommunikation/tekst/landingside-layout med fokus på at fange din målgruppe og ramme deres behov (brug evt. AIDA-modellen og hold dig ikke tilbage med at indsætte action-delen flere steder – især vigtigt “over folden”). Udarbejd titles, descriptions, overskrifter, brødtekst og call2actions, så de appellerer til det behov der ligger bag søgefrasen, du optimerer.

3) Optimer først og fremmest for at få flere kunder og konverteringer – ikke alene for at få bedre placeringer i søgeresultaterne. Kig også gerne på IRTA-modellen som supplement til dette punkt.

4) Indhent søgeordsideer fra flere forskellige kilder – ikke kun Keywoord Tool og din ledelse. Få mange flere ideer til søgeord i dette blogindlæg, som giver dig større mulighed for at finde ord som bruges af kunderne, men ikke konkurrenterne. Og husk: Relevans er vigtigere end antallet af månedlige søgninger.

5) Find altid de lavthængende frugter først – vær påpasselig med dine tidsmæssige ressourcer og optimér altid først og fremmest dér, hvor du på et minimum af tid skaber et maksimum af værdi på virksomhedens bundlinie. Dette gør du bl.a. ved at analysere alle søgeord løbende – så du ved hvilke der konverterer bedst.

Her er det også vigtigt at kunne udfordre ledelsen, som nogle gange mener, at meget generiske søgeord er de vigtigste (oplevelser, tøj, skønhed, osv.) hvilket meget sjældent er ressourcerne værd, da denne slags brede søgeord konverterer ufatteligt dårligt.

6) Tænk fremad – husk konkurrence-elementet og at firstmovers belønnes. Uanset hvor unikt og blue-ocean-agtig din virksomhed og dennes produkter er, er du i konkurrence med mange andre i søgeresultaterne – både nu og i fremtiden. Så derfor er det vigtigt, at du tænker fremad og optimerer søgeord der bliver aktuelle senere hen – for gør du det nu og før dine konkurrenter, skal du bruge væsentligt færre ressourcer på det.

7) Gør det nemt at blive kunde hos dig – færre klik og fokus på på brugervenlighed øger antallet af kunder, ingen tvivl om det. Så hjælp de potentielle kunder med at handle hos dig – gør det nemt og “idiot-sikkert”, så alle har en chance for at konvertere – uanset om målet er at øget salget i din webshop, få booket flere møder, tilmeldinger til nyhedsbrev osv. Glem bitte små links i bunden af landingsiden med “Køb her” eller “Kontakt os her” – det skal være super nemt at se hvordan man kommer videre – og kun med ganske få klik.

Det var det – håber du kunne bruge mine tips? Der er selvfølgelig også andre egenskaber, der kan være en fordel i arbejdet med SEO – det være sig tekstmæssigt, indenfor sociale medier, produktkendskab og mange andre aspekter. Men grundlæggende ser jeg teknik + købmandskab som de 2 vigtigste områder.

Hvad synes du?


Har du input, spørgsmål eller er du enig/uenig i ovenstående indlæg, så er du meget velkommen til at smide en kommentar herunder.

Ps. Sharing is caring – del og like meget gerne 😉