Skal du i gang med at lave søgemaskineoptimering på din hjemmeside? Mange overraskes over, hvor tidskrævende sådan et SEO-projekt kan være, og her får du derfor mine tips til, hvordan du finder den korteste vej til at indfri dine SEO-mål.

Kort sagt er planlægningen af dit SEO-projekt utrolig vigtig – ligesom den er vigtig i mange andre henseender. Planlægning og omtanke kan spare dig for mere end det halve arbejde med søgemaskineoptimering, og her får du mine egne råd til, hvordan du bedst kommer igang med dit SEO-projekt:

Ressourcer og viden

Det lyder måske lidt pessimistisk, men i første omgang bør du spørge dig selv, om du er den rette mand til jobbet? Hvis du ikke ved nok om søgemaskineoptimering, kan du jo risikere at spilde en masse tid på et resultatløst SEO-projekt. I værste tilfælde ender du måske med at skade din hjemmeside, så den er mindre synlig, end før du startede med SEO. Inden du begynder var det måske en idé at overveje et eller flere af følgende konkrete forslag: Deltag på kurser og foredrag om SEO, følg nogle af de mange SEO guides på nettet (såsom denne, denne eller denne), Køb en SEO-bog – eks. SEO-LEX eller alternativt kan du outsource SEO-projektet til sådan en som mig.

Find ud af hvad du helst vil sælge – strikkegarn eller symaskiner?

Det er utroligt afgørende, at du definerer, hvad du helst vil sælge, før du udvælger dine søgeord. Du tænker garanteret, at jeg er lidt dum at høre på lige nu, for du vil jo gerne sælge alle dine varer ikke? Men hvorfor ikke starte med at optimere de søgeord du potentielt kunne tjene mest på? Hvis du sælger symaskiner og symaskinetilbehør, er det nok en bedre forretning at sælge en Husqvarna symaskine end en pakke strikkegarn. Så hvorfor ikke starte med søgeordet “husqvarna symaskine” i stedet for “strikkegarn”. Kan du følge mig? Kort sagt: Optimér det du helst vil sælge – først – på den måde får du mest ud af dit SEO-projekt.

Undersøg dine søgeord grundigt

Undersøg hvilke søgeord du vil arbejde med med grundigt – virkeligt grundigt! Det er mit indtryk, at mange alt for ofte satster på deres intuition – men hvorfor ikke være helt sikker på hvilke søgeord der er bedst fra starten? Det er – mildest talt – ret ærgeligt at bruge en masse ressourcer på at optimere et søgeord, som så ikke giver den forventede trafik/konvertering.
Og hvordan undersøger du så, hvilke søgeord der er bedst? Få inspiration ved at bruge Googles Keyword Tool, spørg dine kunder hvad de plejer at søge på, læs på nettet hvad andre kalder dine varer/service (du kan vælge at bruge nogle af de søgeord dine konkurrenter bruger, men et klogt træk kan også være at bruge nogle helt andre søgeord.), få inspiration i din hjemmesides trafikdata, opsæt salgs/konverteringssporring og aflæs deraf hvilke søgeord der giver den ønskede action og meget andet. Du har mange muligheder for, at undersøge hvilke søgeord der vil være bedst at optimere, så sørg for at afsætte tiden til det fra start.

Kunne dette indlæg bruges? Har du andre forslag til overvejelser, vi bør gøre os, inden vi går i gang med et SEO-projekt? – smid en kommentar!