Jeg har, som tidligere nævnt, tilmeldt mig kurset Web Marketing Manager på IBC i Kolding. Vi er nu igang med dag 2 af kurset, som ligesom dag 1 omhandler “Webstrategi”. Hans Tosti Pedersen styrer professionelt undervisningen på denne del af kurset, og jeg vil sige at mit indtryk, indtil nu, er positivt. Egentligt ikke fordi jeg har lært noget revolutionerende nyt, men når man sidder og fifler med noget man i forvejen ved en hel del om, falder man automatisk over nogle bitte små detaljer, som man ikke havde fået fat på. Og det er jo detaljerne der gør forskellen – især indenfor noget så dynamisk som online marketing og e-handel.




Live bloggging 17/9 2008 – jeg sidder på skolebænken nu

Du får her et lille indblik i kurset, da jeg vil skrive et indlæg imens undervisningen foregår (Ja, jeg kan multitaske). Jeg sidder på skolebænken nu, og vi taler om brugervenlighed og design. Efter udsagn fra underviser Hans Tosti Pedersen, er vi væsentligt flere marketingfolk på dette hold, imodsætning til de 2 forgående hold, hvor der har været flere webshopejere og selvstændige.

13.25 – Hans Tosti fraråder os at skrive, jeg citerer, “corporate bullshit” på forsiden af hjemmesiden (ala: Vi har eksisteret i 40 år, og vi sætter en stor ære i at hjælpe kunderne. bla bla..”). Det tager for meget plads, og kunderne gider ikke læse det. Han understreger desuden vigtigheden af løbende split tests.

13.28 – Limegrøn er eftersigende meget brugt når der skal understreges call to action. Det er vigtigt at most wanted action gøres tydelig. Tilbyder du at sende varen hurtigt, bør dette fremgå.

13.32 – Emnet er nu kundeservice. Vi snakker nu om der bør være et telefonnummer på sitet eller ej.  Store bogstaver/små bogstaver?

13.33 -Besvar mails ASAP. (konsekvenser)

13.36 -Live-chat funktion på hjemmesiden. Fordel, ulemper, priser?

13.38 – Kundeservice handler især om at være tilstede overfor kunderne. Hans giver os nu et tip om, at når man får en ordre i webbutikken bør man prøve at ringe kunden op med det samme og sige “Tak for ordren”. Kunden får en fed oplevelse ud af, og det kan være med til at styrke kundeloyaliteten. Det bryder ihvertfald det lidt kolde indtryk der kan være omkring det at handle i en webshop.

13.41 – FAQer bør være dynamiske – de kan give en del trafik fra søgemaskinerne og kunderne bruger FAQs meget (God FAQ = god service)

13.43 – Emnet er nu Køb og betaling. Forstyr aldrig kunden, når han vil betale, og sørg altid for at indkøbskurven er synlig.

13.44 – Check out flow´et er nervesystemet i butikken, og dette skal derfor være helt på plads og gennemtænkt. Max 7 steps, og hvis kunderne hvor langt de er.

13.46 -Kaffepause

Opdatering kommer efter kaffepausen 🙂

14.02 – Vi går nu igang igen og emnet er nu Markedsføring. Budskabet er at offline markedsføring ikke giver online salg! Vi diskuterer nu for og imod – Der er et par stykker, der mener at offline markedsføring er vigtigt for online salg, så det giver lidt debat.

14.08 – Google Adwords kan være effektivt – det skal dog passes, ellers bliver det for dyrt. Benyt SEO samtidigt.

14.13 – Bannerannoncering – vælg et ordentligt netværk som f.eks Tradedoubler.

14.18 – Hold reklamefolk og webbureauer i kort snor.

14.21 – PR – har du en god historie, så fortæl den. Lad pressen markedsføre dig ganske gratis.

14.28 – Giv en gave til kunderne – undervurder ikke “the power of free”.

14.31 – Emnet er nu personas/arketyper. Jeg ved endnu ikke helt hvad det drejer sig om.

14.32 – Nu er jeg med – arketyper og personas handler om at man finder ud hvor gamle ens kunder er, hvor bor de, har de kæledyr, hvad laver de i deres fritid. Så putter man alle disse typer sammen, og derved finder man nogle sammenlignligheder (nogle peaks). Dette gør det muligt at skabe nogle arketyper der repræsenterer en bestemt type kunde.

14.37 – Kaffepause

14.50 – Ekspertvurdering – vi taler om hinandens sites og webshops – analyserer og vurderer hvad der kunne ændres osv. SPÆNDENDE med så mange eksperter samlet 🙂

14.52 – Vi analyserer www.soren-sogaard-shop.dk (admin deltager på kurset)

Så lukker og slukker jeg dette blog indlæg. Vi er netop blevet færdig med analysen af Søren Søgaard (15.23) og snart skal vi afslutte dagens undervisning. Beklager de korte sætninger i indlægget – men det er første gang jeg blogger live. Tak fordi du læste med – smid gerne en kommentar om hvad DU synes eller tænker efter du har læst indlægget.