Eyetracking på søgemaskinerne

Alle ved, at søgemaskinerne bruges flittigt af forbrugere til at købe produkter, indhente tilbud og indsamle oplysninger m.m. Mængden af søgninger, hvor der kun bliver kigget på side 1, er ca. 65%, og det er derfor naturligt, at virksomheder har fokus på dette område og søger at være repræsenteret på den forreste side. I denne sammenhæng er eyetracking interessant. Eyetracking er målinger af hvor øjet primært fokuserer – og i dette tilfælde på søgemaskinerne. Man må alt andet lige konkludere, at det er mest optimalt at være repræsenteret dér, hvor forbrugeren har sit fokus.




Det er særligt interessant at se, hvor lidt fokus der er på Googles adwordskampagner i højre side af skærmbilledet. Dette understreger selvfølge bare, hvorfor det kan være en yderst lukrativ affære, at have en synlig hjemmeside med topplaceringer på relevante søgefraser.

golden_triangle.gif

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *