5 grunde til at lave gode interne links

Interne links er nogle små mirakelmagere, der dels hjælper dine kunder rundt på dit site, og desuden hjælper dig med din søgemaskineoptimering.

 5 grunde til at lave gode interne tekstlinks med relevante søgeord i ankerteksten


09.07 – Præsentation

  1. Det er god service, at give de besøgende på et website forskellige relevante alternativer. (dog undtaget af en produktside, hvor man med fordel kan udelukke de fleste muligheder, så kun “Læg i kurv” er tilbage”)
  2. Afvisningsprocenten vil falde, da de besøgende hurtigere og lettere kan finde det de søger.
  3. Salget/antal henvendelser vil stige, igen afledt af, at de besøgende hurtigere og lettere kan finde det de søger.
  4. Interne links med relevante søgeord i ankerteksterne, vil have en positiv indflydelse på sites placeringer i søgemaskinerne.
  5. Interne links vil fremskynde indekseringen af nye sider, og hjælpe med at omgå diverse indekseringsbarrier (skulle der være indekseringsbarrier, er det dog under alle omstændigheder en god idé at gøre noget ved det!) 
  6. Gode beskrivende interne tekstlinks vil få de besøgende til at opleve dit website som mere troværdig (forudsat at de finder relevante oplysninger bag de tekstlinks ;)). Dermed øges tilfredshed hos de besøgende og på længere sigt også loyalitet.(Opdateret)

Andre forslag?

9 thoughts on “5 grunde til at lave gode interne links

  1. Pingback: www.anyhed.dk
  2. 6. Gode beskrivende interne tekstlinks vil få
    de besøgende til at opleve dit website som mere troværdig (forudsat at de finder relevante oplysninger bag de tekstlinks ;)). Dermed øges tilfredshed hos de besøgende og på længere sigt også loyalitet.

  3. Hej Rune, er der nogen logiske grunde til du i dette indlæg ikke selv har brugt nogle interne links (søgemaskineoptimering kunne du da med fordel have linket til din kategori om netop dette?)

  4. Hej Johnny

    Er der andre ord end søgemaskineoptimering, du mener jeg burde linke med?

    Jeg linker ikke med “søgemaskineoptimering” til kategorien, fordi jeg optimerer det keyword til forsiden (hvilket det egentligt ikke er særligt brugervenligt at linke til) 😉

  5. Hej Rune

    Jeg er helt enig med dig i at man skal være omhyggelig med sine interne links, det hjælper i høj grad brugere og søgemaskiner. ‘Læs mere her’, ‘Klik her’, ‘Se siden’, ‘Besøg website’ etc. er ubrugelige linktekster, hvadenten de er interne eller eksterne.

    Der er en ekstra vigtig ting, som man bør holde sig for øje, såfremt man har sider, der blokeres mod indeksering via:

    – robots.txt eller
    – META tag robots-noindex

    Eksempelvis for at undgå duplicate content.

    Det kan dog være sider som man er nødt til at linke til, for eksempel:

    – tip en ven sider
    – print venlig sider

    Så husk at sætte rel=”nofollow” attributten på disse links, eller gør disse links umulige for søgemaskiner at følge med tilpas kryptisk JavaScript, så der ikke sendes værdifuld intern PageRank til sådanne sider.

    Det er meget svært selv at opsætte en brugbar test, der viser, om Google selv sørger for at “ignorere” links, som peger på sider, der blokeres mod indeksering. Jeg har aldrig læst på blogs/fora, at Google har 100% styr på dette “fænomen”. De SEO folk jeg har talt med herom, har ikke selv haft konkret viden/tests at referere til, men er kommet med kvalificerede gæt, og de peger alle i retning af, at det er bedst at forebygge mod spild af intern PageRank.

    /Grosen Friis

  6. Hej Grosen

    Altid godt med en kommentar fra dig – Det er sku god jysk kvalitet hver gang! 😉

    Du har helt ret i dine tilføjelser, og udover tip en ven og printvenlige sider, kunne det eks. også være sortering af vare i en shop efter eks. pris, vægt, alfabetisk, osv., hvilket jo som bekendt kan give DC problemer.

    Jeg må hellere tilslutte mig gruppen af SEO folk der siger, at det er bedst at forebygge mod spild af intern PageRank. Er den gruppe på Facebook? 😉

  7. Hej Rune

    I don’t Book my Face yet, I am still all LinkedIn to Twitter, thats MySpace 🙂

    Ja sortering af de samme data på en side, det er en super duplicate content generator. Godt eksempel. Her kan Ajax ligefrem være til gavn SEO-mæssigt.

    /Grosen Fris

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *