Reklame på nettet – dag 9 på Web Marketing Manager (Live blogging)
Så er Karsten Nygaard Nielsen på banen igen på Web Marketing Manager, og dagens emne er “reklame på nettet”.
09.00 – Intro
09.15 – Demografi – Hvem er det du vil ramme med dine annoncer? Gør det lækkert for dem du vil ramme. Vær skarp angående målgruppen!
09.20 – Eksempler på reklamer på nettet (gode/dårlige)
09.35 – Defination af almindelige begreber indenfor online marketing:
CPM: Cost per thousand (betaling per tusind visninger/besøg)
CPC: Cost per click (du betaler kun for dem der klikker)
CPA: Cost per action (du betaler kun for hver ønsket handling)
09.41 – Eksempler på forskellige annoncetyper (Adwords, flashannonce, bannerannonce, andet).
09.43 – Om Adwords:
- Tekstannoncer stiller store krav til korte og skarpe salgsbudsskaber.
- Kan redigeres nemt og hurtigt
- Overskrift: 25 tegn
- Tekst linie 1: 35 tegn
- Tekst linie 2: 35 tegn
- Få billigere klikpriser ved at bruge søgeordet i den pågældende annoncetekst
- Brug AIDA
09.53 – Lav en Adwordsannonce
10.07 – Fælles gennemgang af Adwordsannoncer
10.18 – Pause
10.32 – Billedannoncer – Fordele/ulemper?
10.34 – Flash kan gøres meget interaktivt, og er meget iøjenfaldende. Tager lang tid at lave.
10.46 – Gruppearbejde: Lav en komplet online marketing kampagne incl. demografi, arketype, annonceformater, budget, tid, medievalg, Adwords, osv.
12.32 – Præsentation af online marketing kampagner for udvalgte sites: Just-eat.dk, Ftf-trapper.net og Skvabbe.dk
12.56 – Landingpages – eksempler på gode landingpages.
13.17 – Google Adwords – hvordan opsættes en effektiv Google Adwords kampagne?
Karsten opretter nu en Google Adwords kampagne med søgeord indenfor søgemaskineoptimering, bl.a.: SEO, søgemaskineoptimering, søgeoptimering, osv. Det virker, overraskende nok, som om at der er mange på holdet, der ikke har kendskab til opsætning af Google Adwords.
Forskellige niveauer i Google Adwords kampagner:
Niveau 1: Anoncegruppe
Niveau 2: Søgeord
Niveau 3: Annoncer
Parametre der kan justeres på: Sprog, land, tid, budget
Giv kampagnerne et sigende navn.
Vær opmærksom på CTR – aldrig under 1% (ikke godt)
14.01 – Hvorfor er Adwords populært?
Søgeordene er målrettet
Man bestemmer selv budgettet
Man rammer mange
Det er let at komme igang
Det er nemt at måle effekt/udbytte
Man kan målrette geografisk
14.03 – Normale fejl ved brug af Google Adwords
For få kampagner
For mange søgeord i de enkelte kampagner
Har ikke styr på hvilke ord der sælger
har ikke arbejdet med søgeordene ordentligt
Bruger ikke den nødvendige tid på projektet
14.05 – Man bør hele tiden arbejde med:
At få billigere klikpriser
At få bedre annonceplaceringer
At få mest muligt ud af annoncebudgettet
At få relevante visninger
At få lavere pris pr. konvertering
At få flere leads/salg
14.10 – Som ved alt andet marketing, skal der også lave demografiske overvejelser til Google Adwords.
14.12 – Hvad er quality score? Hvilke parametre betyder noget for min quality score og herefter min rank score?
14.17 – Søgeordets historik – Google husker på godt og ondt
14.35 – Søgeordstyper: Bred, [eksakt] eller “sætning”
14.44 – Søgeordsstrategi – Head, body, tail og long tail
14.47 – Søgeordsværktøj fra Google
14.49 – Opgave: Find det bedste søgeord til en shop der sælger kontormøbler.
15.05 – Gennemgang af valgte søgeord
15.16 – Hvad er en ny kunde værd?
15.24 – Afslutning
Men ingen opsummering.
Var det en god og indholdsrig dag endnu engang? 🙂
Hej Jesper
Du har ret i, at jeg mangler at lave en opsummering! 🙂 Den får du her:
Jeg synes faktisk det var en god dag, men som jeg også skrev, var mange af kursisternes niveau indenfor Googles Adwordd ret lavt. (Det betød at vi ikke kom meget i detaljerne)