SEO – dag 3 på Web Marketing Manager (live blogging)

08.58 – Så skal tredje undervisningsdag på Web Marketing Manager uddannelsen til at begynde. Strategen (Karsten Nygaard Nielsen) er i færd med at gøre sig klar ved tavlen. Han har netop præsenteret dagenes indhold:

Tirsdag: SEO
Onsdag: CMS




09.01 – Karsten fortæller nu lidt om hans syn på SEO, og han kalder bl.a. side 2 for “side ingen penge” – ergo: Vær på side 1!

Karsten fortæller nu lidt om hans egen baggrundshistorie, og jeg fortsætter med opdateringen efter introduktionen.

09.11 – Vi taler nu om organisk optimering kontra sponsorede links. Fordele og ulemper? Forskelle? Garantier? Troværdighed?

09.17 – “Når man snakker om søgemaskinemarkedsføring, skal man se det over en bred kam. Hvor får jeg mest for mine penge?”

09.19 – Søgemaskinemarkedsføring har de laveste lead omkostninger. Google står for ca. 90% af alle søgninger i Danmark. Ca. 30 % af alle B2B brugere klikker på Adwords. Man kan spore alle brugeres adfærd på et website. Søgemaskinemarkedsføring kan måles ned til mindste detalje.

09.24 – Karsten gennemgår nu IRTA modellen:

Indeksering: Arbejdet med at søgemaskinen finder alle ens sider.

Ranking: Arbejd med at dine sider er godt placeret på søgemaskinerne. Links – altualitet – teknik m.m.

Trafik: Arbejdet med at folk rent faktisk kommer ind på dine sider – at dine tekster på søgemaskinerne er sigende. Omsæt gode placeringer til trafik.

Action: Hvor godt konverterer jeg? Arbejdet med at få trafikken omsat til handling.

Arbejdet med IRTA er en “on going process”.

09.42 – Ord betyder næsten alt. Google forstår tekst og fortolker tekst. Semantik. Ord er omdrejningspunktet i søgemaskineoptimering. Find enten søgeord der søges meget på, eller søgeord med lav konkurrence.

09.47 – OPGAVE. Find 5-6 søgeord der siger noget om det i gerne vil sælge.

09.55 – Vi gennemgår nu alles søgeord. Karsten giver undervejs tips og tricks til valg af de bedste søgeord.

10.38 – Kaffepause – jeg fortsætter opdateringen efter pausen.

10.55 – Vi taler nu om den vigtigste del af koden. Skriv en sælgende title der indeholder søgeordene. Giv unikke descriptions og metatags. Husk også at gøre descriptions sælgende. Alle undersider skal behandles som et unikt dokument. De vigtigste søgeord skal stå “længst til venstre” i title.

11.07 – OPGAVE. Tjek din hjemmeside i søgemaskinerne vha. site:www.eksempel.dk.

11.11 – Vi vurderer nu hinandens titles og descriptions.

11.13 – Emnet er nu “Skriv gode tekster” og “Hvad kan en søgemaskine se?”. Alle indtaster sin hjemmeside på side http://www.vertikal.dk/strip

11.06 – Brug de ord du vil findes på – mange gange. Skriv i afsnit. Skriv dine vigtigste pointer øverst. Formuler dig flydende – Google har styr på semantik. Lav tydelige “call to actions”.

11.26 – AIDA modellen egner sig fantastisk til SEO tekster:

Attention: Få folks påmærksomhed
Interest: Fasthold opmærksomheden
Desire: Få dem til at ønske sig noget af dig
Action: Gør det meget tydeligt hvordan kunden kommer videre

11.33 – Man skal findes på søgeordene, men det skal også være sælgende.

11.42 – Test test test SEO teksterne. SEO er ikke statisk, men dynamisk. Kig især på afvisningensprocenten.

11.48 – Frokost. Opdateringen fortsætter efter frokosten.

12.31 – Så er vi igang igen, og vi går nu igang med at skrive SEO tekster udfra AIDA.

13.18 – Vi begynder nu at udgive de SEO tekster vi har lavet, på en wordpress-blog Karsten bruger til formålet. I denne fase har der været et lidt større skel, imellem kursisternes baggrundsviden. Nogle ved en del om SEO og SEO tekster, imens andre er helt på udebane.

13.24 – Vi gennemgår nu SEO teksterne – Karsten kommer med feedback. SEO teksterne er nøglen til succes. Hold fokus!

13.43 – Kaffepause

13.53 – Vi taler nu om H-tags, alt-tags og opdateringsfrekvens.

14.03 – Linkbuilding – skaf indgående links. Kvalitetslinks.

14.21 – Guldet ligger i søgeordene – vær opmærksom på buzzwords.

14.22 – Head – Body – Tail – Søgeordsmodellen. “Long tail” søgninger.

14.22 – Find søgeord – Karsten bruger Politikens synonym ordbog til at finde gode alternative søgeord. Analysér hvor mange der søger på søgeordet, kontra konkurrencens i søgemaskinerne.

14.28 – Karsten gennemgår anvendelse af Googles søgeordsværktøj.

14.38 – OPGAVE. Vi skal finde 10 nøgleord for vores sites, og derudfra lave en bruttoliste med 50 søgeord.

14.59 – Karsten viser eksempler på god “Call to action” – AIDA modellen.

15.19 – Karsten runder af for i dag med ordene “Søgemaskineoptimering er som skak – alle kan lære det – men der kan spilles på vidt forskellige niveauer. MEN ALLE BØR SPILLE SPILLET!”

15.30 – Efterord:

Jeg har kun ros til Karsten efter dagens undervisning om SEO. Jeg synes han kom med rigtigt mange gode pointer, og jeg fik desuden fornøjelsen af at spise en hyggelig SEO frokost med ham.

9 thoughts on “SEO – dag 3 på Web Marketing Manager (live blogging)

  1. Pingback: www.anyhed.dk
  2. Tak for gennemgangen!

    Det lader ikke til, at der var meget nyt under solen ang. seo, men approachet lyder ganske fornuftigt pædagogisk al den stund, at folks niveau har været så forskelligt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *