SEO først, hjemmeside bagefter

Overvejer du at investere i en ny hjemmeside? Eller måske en webshop? Så kommer der i dette indlæg et meget vigtigt råd til dig!

Jeg må indrømme, at det ærgrer mig lidt nogle gange, når ejere af en helt ny hjemmeside ringer til mig. De er så glade og stolte. Og sikkert med god ret, for deres nye hjemmeside er jo nok blevet meget pænere end den gamle. Og nu hvor deres nye hjemmeside er lanceret, vil de købe noget SEO, fordi deres hjemmeside skal selvfølgelig være meget synlig i søgemaskinerne.

Men. Herefter udvikler situationen sig ofte til ét af følgende to scenarier.

No problemo

Enten er sitet ganske fint bygget op. Platformen er SEO-venlig, der er lavet en fornuftig opbygning af indhold og linkarkitekturen hjælper søgemaskinerne med finde sitets indhold. Alt i alt kan jeg gå i gang med at lave SEO som vi kender det, uden at skulle lave nogle store ændringer i hjemmesidens konstruktion.

No no no…

Det andet udfald er straks værre. Her skal dele af sitets konstruktion laves om, eller i værste fald skal hele sitet laves om. Firmaet bag sitet har måske ingen eller begrænset indsigt i SEO, og det straffer kunderne.

Mange eksisterende websites som lanceres på en ny platform, får desuden ikke lavet korrekte 301-redirects, og det skader desværre også vores ranking.

Mange investerer store summer i en ny hjemmeside, og når disse problemer identificeres er processen overstået eller godt i gang. Det betyder at hjemmesiden først og fremmest bliver mindre synlig i søgemaskiner og dernæst dyrere end planlagt. Jeg har selv et par kunder, som kunne have sparet rigtigt mange penge ved at tænke SEO først, hjemmeside bagefter – og ikke omvendt.

Hvorfor tage chancen? Hvorfor bygge websitet og tænke på SEO bagefter? Det svarer lidt til, at vi ringer til en arkitekt, efter vi har købt et hus 😉

Tips til dig, der overvejer at investere i en ny hjemmeside:

1) Kontakt en ekstern SEO-konsulent, og få lavet en SEO-kravspecifikation før udarbejdelsen af din hjemmeside påbegyndes. Den eksterne konsulent bør følge med før, under og efter opbygningen af det nye site.

2) Brug et webbureau / en webdesigner der ved noget om SEO eller samarbejder med et SEO-firma (spørg ind til dette, tjek deres eget website, google dem, osv.).

Du er meget velkommen til at smide en kommentar herunder.

Mange tak fordi du læste med,

Rune Hansen

Opdatering 28/2 2013: Ønsker du at udskifte dit gamle website, tilbyder OnlinePartners nu at lave dig en ny hjemmeside inkl. SEO, hvilket måske kunne være relevant for nogle i denne sammenhæng.

13 thoughts on “SEO først, hjemmeside bagefter

  1. Hej Rune

    Super godt råd du kommer med der – jeg har selv stået i den situation at et webbureau ikke har vidst en døjt om SEO og derfor var, dog uvidende, ved gøre alvorligt i nællerne. Heldigvis vidste jeg en hel del om SEO, men det er da problematisk at et bureau der laver af at lave websites ikke kender selv de mest basale ting indenfor SEO.

    Jeg synes specielt det at bureauerne de ikke sletter deres test sites efter endt udvikling, det er problematisk. Den er jeg stødt på mere end engang med venner og bekendte der har fået udviklet sites.

  2. Hej Christian

    Mange tak for din kommentar.

    Udviklingsdomæner der indekseres er en klassiker – desværre 😉

    Et generelt problem er også at SEO er meget diffust for kunder (og nogle webbureauer), og hvis der bare er mulighed for at lave unikke titles og andre simple ting, så er sitet med “på noderne indenfor SEO”. Selve sites arkitektur og opsætning tænkes ofte ikke med ind i SEO processen – før bagefter – og så ender det altså med a) væsentligt flere konsulenttimer til at rette osv. b) lappeløsninger

  3. Jeg synes nu det værste er at få folk med spritnye flashsider i røret. At fortælle folk, at de er nødt til at skrotte deres nye side helt, hvis de vil nogle steder i søgemaskinerne for alvor, er altså hårdt.
    I skarp konkurrence med det eksempel du har, hvor der bliver bygget ny hjemmeside og ikke sat redirects m.m. op. Det er altså også noget, der gør lidt ondt på en fagnørd.

  4. Efter min mening er der efterhånden opstået en kultur, hvor alverdens forskellige CMS systemer af tvivlsom herkomst har vundet indpas hos forskellige webdesign virksomheder.

    Vi har efterhånden prøvet lidt af hver i branchen, og til stadighed kommer der virksomheder med systemer, der kan mindre end ingenting på seo området, og hvor strukturen, systemopsætning og tilpasningsmuligheder har lang vej igen, før det spiller i forhold til søgemaskiner.

    Mit bedste gæt er at der går rigtigt mange år endnu, før den almindelige forbruger stiller krav til produktion af en hjemmeside.

    Husk! At rigtigt mange bestiller virksomhedens nye hjemmeside når en telefonsælger kontakter dem med et næsten gratis tilbud på et nyt site,
    som så efterfølgende tit viser sig at koste en bondegård, når de forskellige moduler etc. skal tilkøbes.

  5. Pingback: www.anyhed.dk
  6. Jeg synes lidt, at det er skræmmende, at så mange programmører har så lidt indsigt i SEO mm.
    Det virker som om, at de lever i deres helt egen verden, som nogle gange har stået stille i flere år eller årtier.
    Burde man som programmør ik have en interesse i, at tilbyde sine kunder den mest up to datet hjemmeside, som har alt det basale og vigtige på plads? Jeg undrer mig bare, for det virker praktisk talt, som om mange programmøre har det direkte modsat af en eller anden årsag?

  7. I mine overvejelser med at skifte min dandomainshop ud med en magentoshop var netop søgemaskinerne utrolig vigtigt.

    Tror du har ret i at mange simpelthen ikke anerkender vigtigheden i SEO.

    Super godt indlæg…

  8. @Morten: Helt enig. Det er sku lidt skræmmende, men desværre også hverdagskost at næsten helt “umulige” sites lanceres.

    Ps. Tak skal i have Anders og Nikolaj!

    Rigtig god påske herfra 😉

    /Rune

  9. Det er ikke nemt at finde en god SEO specialist. Vi får temmelig mange henvendelser med forslag om at forbedre vores hjemmesider.

    Min min. krav til en ‘SEO ekspert’ ville være at hans / hendes ejen hjemmeside har både højere Alexa traffic rank og Google page rank end vores hjemmesider.

    Er det ikke en korrekt måde til at vurdere SEO specialisten?

  10. Som Lucy bliver jeg også daglige spammet med tilbud om alle mulige former for SEO. Heldigvis er deres mails så generiske, at jeg tvivler på at mange siger “ja tak”.

    Men havde de valgt at gøre lidt mere ud af det, så tror jeg godt at den taktik kunne overbevise nogen der ikke vidste bedre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *