SEO? Omtanke er det halve arbejde!

Skal du i gang med at lave søgemaskineoptimering på din hjemmeside? Mange overraskes over, hvor tidskrævende sådan et SEO-projekt kan være, og her får du derfor mine tips til, hvordan du finder den korteste vej til at indfri dine SEO-mål.

Kort sagt er planlægningen af dit SEO-projekt utrolig vigtig – ligesom den er vigtig i mange andre henseender. Planlægning og omtanke kan spare dig for mere end det halve arbejde med søgemaskineoptimering, og her får du mine egne råd til, hvordan du bedst kommer igang med dit SEO-projekt:

Ressourcer og viden

Det lyder måske lidt pessimistisk, men i første omgang bør du spørge dig selv, om du er den rette mand til jobbet? Hvis du ikke ved nok om søgemaskineoptimering, kan du jo risikere at spilde en masse tid på et resultatløst SEO-projekt. I værste tilfælde ender du måske med at skade din hjemmeside, så den er mindre synlig, end før du startede med SEO. Inden du begynder var det måske en idé at overveje et eller flere af følgende konkrete forslag: Deltag på kurser og foredrag om SEO, følg nogle af de mange SEO guides på nettet (såsom denne, denne eller denne), Køb en SEO-bog – eks. SEO-LEX eller alternativt kan du outsource SEO-projektet til sådan en som mig.

Find ud af hvad du helst vil sælge – strikkegarn eller symaskiner?

Det er utroligt afgørende, at du definerer, hvad du helst vil sælge, før du udvælger dine søgeord. Du tænker garanteret, at jeg er lidt dum at høre på lige nu, for du vil jo gerne sælge alle dine varer ikke? Men hvorfor ikke starte med at optimere de søgeord du potentielt kunne tjene mest på? Hvis du sælger symaskiner og symaskinetilbehør, er det nok en bedre forretning at sælge en Husqvarna symaskine end en pakke strikkegarn. Så hvorfor ikke starte med søgeordet “husqvarna symaskine” i stedet for “strikkegarn”. Kan du følge mig? Kort sagt: Optimér det du helst vil sælge – først – på den måde får du mest ud af dit SEO-projekt.

Undersøg dine søgeord grundigt

Undersøg hvilke søgeord du vil arbejde med med grundigt – virkeligt grundigt! Det er mit indtryk, at mange alt for ofte satster på deres intuition – men hvorfor ikke være helt sikker på hvilke søgeord der er bedst fra starten? Det er – mildest talt – ret ærgeligt at bruge en masse ressourcer på at optimere et søgeord, som så ikke giver den forventede trafik/konvertering.
Og hvordan undersøger du så, hvilke søgeord der er bedst? Få inspiration ved at bruge Googles Keyword Tool, spørg dine kunder hvad de plejer at søge på, læs på nettet hvad andre kalder dine varer/service (du kan vælge at bruge nogle af de søgeord dine konkurrenter bruger, men et klogt træk kan også være at bruge nogle helt andre søgeord.), få inspiration i din hjemmesides trafikdata, opsæt salgs/konverteringssporring og aflæs deraf hvilke søgeord der giver den ønskede action og meget andet. Du har mange muligheder for, at undersøge hvilke søgeord der vil være bedst at optimere, så sørg for at afsætte tiden til det fra start.

Kunne dette indlæg bruges? Har du andre forslag til overvejelser, vi bør gøre os, inden vi går i gang med et SEO-projekt? – smid en kommentar!

11 thoughts on “SEO? Omtanke er det halve arbejde!

  1. Pingback: www.anyhed.dk
  2. Jeg lærte på den hårde metode at mange udgående links skal behandles med respekt. Åbenbart linkede jeg til mange (dårlige naboer). Det kunne Google ikke lide, og først da det blev rettet gik det frem af. Så tjeck ens site for “dårlige” udgående links.

  3. @Kim

    Tja, man kan bruge sin sunde fornuft – det er ikke så godt at linke til spam sites etc. ellers er Google altid lige ved hånden, og de hjælper gerne med f.eks. site:www.domain.dk kan give en god indikation om sites overhovedet er i Google indeks. Er det ikke det, er det helt sikkert en grund til det, og her referer jeg til Google’s egen retningslinjer.

    En anden mulig måde er – og her må nogle der ved mere om det en mig, gerne smide en korrektion – site:www.domain.dk –view*** efter sigende skulle den fortælle om alle de sider Google har i alt, men ikke nødvendigvis tilgængelige (Duplikeret indhold o. li), så kan du jo trække de 2 tal fra hinanden og det burde være en indikator om sites kvalitet.

    En anden måde, som jeg bruger, er at få en ” second opinion” fra f.eks. Microsoft Bing. Jeg syntes at der er et tydeligt mønster her ved brug af samme kommando: site:www.domain.dk – det jeg har lagt mærke til er at sites der Ranker ringe i Google, knap nok er i Bing’s indeks, men sådan er det nu ikke altid.

    Men som Rune også skriver – Omtanke er det halve arbejde!

  4. Hej Rune
    Godt indlæg – Det giver altid de bedste resultater, når der er rigtig godt styr på de grundlæggende ting, inden opstart 🙂
    Udover Google Keyword Tool, kan Google Insights også anbefales som et supplerende seo værktøj..

    LJ

  5. Opstartsfasen er rigtig nok meget vigtig hvis ikke ligefrem den vigtigste. Der er utrolig stor forskel på konkurrencen på forskellige nicher samt søgeord indenfor samme niche. Det er derfor også vigtigt at gennemføre en konkurrentanalyse inden man lægger sig fast på nogle bestemte søgeord. Hertil kan Yahoo site explorer være en god hjælp.

  6. Hej Rune
    Et fornuftigt SEO-plugin er abolut også at foretrække når man som nogle af os bruger WordPress.
    Ellers et super godt indlæg som alle der har en webside bør læse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *