TOP 5: Grunde til at virksomheder bør have en blog
Hvad er en blog? Hvad skal den bruges til? Hvem skal skrive på den? Hvem får gavn af den? Mange virksomheder ved ikke hvad de skal mene om “at blogge”, og selvom mange af dem ville kunne få et stort udbytte ud af at starte deres egen blog, er det mit indtryk at langt de fleste er tilbageholdende. Derfor har jeg lavet denne TOP 5 over gode grunde til at virksomheder bør begynder at blogge:
1.) Personlig vinkel. Kunder vil i dag gerne have et forhold til virksomheder de køber hos, og derfor er bloggen et sted hvor kunderne får lov til at komme lidt tættere på virksomheden og danne sig et mere personligt indtryk.
2.) Dialog og promotion. Virksomheden får nu muligehed for at få produkter, nyheder, holdinger m.m. kanaliseret ud via bloggen. Kunderne/læsere har mulighed for at komme med kommentarer til de ting der skrives, hvilket ligeledes giver virksomheden et billede af hvad omverdenen mener.
3.) Søgemaskiner. Blogs får tit gode placeringer i søgemaskinerne pga. opdateringer, strukturen, links og meget andet (læs mere om det her i: Bloggen er SEO-værktøj nr.1). Altså, virksomhederne bliver mere synlig i søgemaskinere, og flere besøgende og potentielle kunder er jo noget næsten alle virksomheder interesseret i.
4.) Links. De virksomheder der har fokus på SEO, får nu et relevant site de kan linke fra som en del af deres linkbuilding (det kan jo både være i Blogroll og i selve indlæggene)
5.) Branding. At være synlig i søgemaskinerne giver en yderst værdifuld branding (der findes statistiker om dette, men jeg husker ikke hvor i skrivende stund). Desuden vil virksomheden brande sig overfor læsere der besøger bloggen, og andre der ser links til bloggen i cyperspace (anyhed, overskrift, amino, kataloger, signaturer og meget andet)
Har din virksomhed en blog? Har du andre gode argumenter, som vi kan tilføje? Modargumenter måske? Lad mig høre hvad DU mener. Smid en kommentar!
Jeg er fuldstændig enig i punkt 2-5 – men kan bestemt også pege på sider hvor den “personlige vinkel” er kørt af sporet
Jeg er helt enig med dig Karsten – og derfor er det også et krav at virksomheden er mindet på at blogge professionelt.
Kan ikke være mere enig, men man bør dog overveje hvilken målgruppe man prøver at fange før man begiver sig ud på dette.
– Flexer.dk skaber kontakten mellem iværksætter, selvstændig, freelancer og
opgaveudbyder inden for IT branchen.
Man burde lave en top 10 regler til virksomheder som har en blog, og regl 1 skulle være:
Lad vær med at bruge bloggen som reklamesøjle!