Webstrategi – dag 2 på Web Marketing Manager (live blogging)
Jeg har, som tidligere nævnt, tilmeldt mig kurset Web Marketing Manager på IBC i Kolding. Vi er nu igang med dag 2 af kurset, som ligesom dag 1 omhandler “Webstrategi”. Hans Tosti Pedersen styrer professionelt undervisningen på denne del af kurset, og jeg vil sige at mit indtryk, indtil nu, er positivt. Egentligt ikke fordi jeg har lært noget revolutionerende nyt, men når man sidder og fifler med noget man i forvejen ved en hel del om, falder man automatisk over nogle bitte små detaljer, som man ikke havde fået fat på. Og det er jo detaljerne der gør forskellen – især indenfor noget så dynamisk som online marketing og e-handel.
Live bloggging 17/9 2008 – jeg sidder på skolebænken nu
Du får her et lille indblik i kurset, da jeg vil skrive et indlæg imens undervisningen foregår (Ja, jeg kan multitaske). Jeg sidder på skolebænken nu, og vi taler om brugervenlighed og design. Efter udsagn fra underviser Hans Tosti Pedersen, er vi væsentligt flere marketingfolk på dette hold, imodsætning til de 2 forgående hold, hvor der har været flere webshopejere og selvstændige.
13.25 – Hans Tosti fraråder os at skrive, jeg citerer, “corporate bullshit” på forsiden af hjemmesiden (ala: Vi har eksisteret i 40 år, og vi sætter en stor ære i at hjælpe kunderne. bla bla..”). Det tager for meget plads, og kunderne gider ikke læse det. Han understreger desuden vigtigheden af løbende split tests.
13.28 – Limegrøn er eftersigende meget brugt når der skal understreges call to action. Det er vigtigt at most wanted action gøres tydelig. Tilbyder du at sende varen hurtigt, bør dette fremgå.
13.32 – Emnet er nu kundeservice. Vi snakker nu om der bør være et telefonnummer på sitet eller ej. Store bogstaver/små bogstaver?
13.33 -Besvar mails ASAP. (konsekvenser)
13.36 -Live-chat funktion på hjemmesiden. Fordel, ulemper, priser?
13.38 – Kundeservice handler især om at være tilstede overfor kunderne. Hans giver os nu et tip om, at når man får en ordre i webbutikken bør man prøve at ringe kunden op med det samme og sige “Tak for ordren”. Kunden får en fed oplevelse ud af, og det kan være med til at styrke kundeloyaliteten. Det bryder ihvertfald det lidt kolde indtryk der kan være omkring det at handle i en webshop.
13.41 – FAQer bør være dynamiske – de kan give en del trafik fra søgemaskinerne og kunderne bruger FAQs meget (God FAQ = god service)
13.43 – Emnet er nu Køb og betaling. Forstyr aldrig kunden, når han vil betale, og sørg altid for at indkøbskurven er synlig.
13.44 – Check out flow´et er nervesystemet i butikken, og dette skal derfor være helt på plads og gennemtænkt. Max 7 steps, og hvis kunderne hvor langt de er.
13.46 -Kaffepause
Opdatering kommer efter kaffepausen 🙂
14.02 – Vi går nu igang igen og emnet er nu Markedsføring. Budskabet er at offline markedsføring ikke giver online salg! Vi diskuterer nu for og imod – Der er et par stykker, der mener at offline markedsføring er vigtigt for online salg, så det giver lidt debat.
14.08 – Google Adwords kan være effektivt – det skal dog passes, ellers bliver det for dyrt. Benyt SEO samtidigt.
14.13 – Bannerannoncering – vælg et ordentligt netværk som f.eks Tradedoubler.
14.18 – Hold reklamefolk og webbureauer i kort snor.
14.21 – PR – har du en god historie, så fortæl den. Lad pressen markedsføre dig ganske gratis.
14.28 – Giv en gave til kunderne – undervurder ikke “the power of free”.
14.31 – Emnet er nu personas/arketyper. Jeg ved endnu ikke helt hvad det drejer sig om.
14.32 – Nu er jeg med – arketyper og personas handler om at man finder ud hvor gamle ens kunder er, hvor bor de, har de kæledyr, hvad laver de i deres fritid. Så putter man alle disse typer sammen, og derved finder man nogle sammenlignligheder (nogle peaks). Dette gør det muligt at skabe nogle arketyper der repræsenterer en bestemt type kunde.
14.37 – Kaffepause
14.50 – Ekspertvurdering – vi taler om hinandens sites og webshops – analyserer og vurderer hvad der kunne ændres osv. SPÆNDENDE med så mange eksperter samlet 🙂
14.52 – Vi analyserer www.soren-sogaard-shop.dk (admin deltager på kurset)
Så lukker og slukker jeg dette blog indlæg. Vi er netop blevet færdig med analysen af Søren Søgaard (15.23) og snart skal vi afslutte dagens undervisning. Beklager de korte sætninger i indlægget – men det er første gang jeg blogger live. Tak fordi du læste med – smid gerne en kommentar om hvad DU synes eller tænker efter du har læst indlægget.
Tsk Tsk som de ville sige i jumbobøgerne – tænk at du sådan uden videre gengiver alt stoffet til læserne – som ikke har betalt for kurset! 🙂
Hmmm…. mind mig om at jeg skal holde øje med en fyr der skriver hele tiden når jeg skal undervise der 🙂
HAHA – alle folk sidder og taster hele tiden, så du finder mig aldrig! 🙂
Hans er med på, at jeg bloggede mens der blev undervist – vi blev enige om at det er ret god reklame. Bloggen er jo trods alt nr.1 på søgningen “web marketing manager” 😉
Tak for liveupdate. Det er sjovt at få et indblik i emnerne på et interessant kursus.
Hej Frank – altid til tjeneste… 🙂
Kanon Rune det holder 🙂 Du viser din feminine side … (er overbevist om at det kun er kvinder der kan multitaske)
/Riisager
Ringe kunden op og sige tak for ordren!!??..?? Det er da det mærkeligste, jeg har hørt. Man modtager jo en email med en bekræftigelse… Hvis en webshop ringede mig op og sagde tak for ordren, så var det absolut sidste gang, jeg handlede hos dem. Handler ca online hver dag. Gider da ikke ha’ webshop-ejere i røret konstant. E-handel skal være nemt – ikke forstyrrende.
Ellers er det en fed idé, at du live-blogger. Bliv ved med det – også når Strategen går på 😉
Strateg >> Ja, du må hellere straffe den opmærkesomme elev der virkelig gør sig umage med at skrive noter 😉
Men det ser rigtig interessant ud. Det er god reklame at give folk et førstehåndsindtryk til hvad der foregår på kurset. Det lyder rigtig spændende 🙂
Riisager: Jeg er nu ret ringe til generelt at multitaske (især ifølge min kæreste 🙂 – men at betjene en bærbar er så indgroet hos mig, at indlægget nærmest kom af sig selv. Det var også fedt, for en gang skyld, at skrive et indlæg uden nogen som helst form for planlægning.
Vadskær: Det skal tilføjes at han sagde noget lignende “Prøv at ringe til en kunde der smider en rigtig god ordre i butikken – sig tak for ordren og oplev hvor overrasket og positiv kunden bliver for opkaldet”. Det var altså ikke alle eller mange af kunderne der skulle ringes op.
Jeg fortsætter med live-blogging fra kurset – SEOen skal jeg ihvertfald nok dække 🙂
Jesper: Det er skam også interessant 🙂 Pointen er netop at skabe et billede af hvad der foregår på kurset. Den overordnede viden man får, kunne man sikkert skaffe via blogs m.m., men her får du interessant stof serveret i et pædagoisk tempo, samtidigt med at eksperter og entusiaster har tid til at debattere emnerne, måske endda lære noget nyt og desuden at netværke.
Jeg siger mange tak for en fin gennemgang af kurset. Som du skriver, ikke noget banebrydende nyt, men repetition er altid godt — særligt når det kan gøres så kort som her.
/Kasper
Hej Kasper – Ja præcis. Der bliver pudset detaljer af, udvekslet erfaringer og visitkort. Det er slet ikke mit indtryk at der deltager nogen som er HELT lost på nettet, så niveauet er ikke håbløst lavt som man kunne frygte.
Jeg synes stadigvæk det er noget ekstremt mærkeligt noget at ringe sine kunder op med ligegyldigt snak. Jeg vil kalde det en unødvendig forstyrrelse om ordren så var 100 gange så stor som gennemsnits-ordren.
Men det er jo en smagssag. Jeg har endnu ikke oplevet det (heldigvis) – og gør jeg det, så er jeg ikke kunde i den shop mere.
Tja, det er en interessant debat, men jeg ved ikke helt hvor jeg står. Havde jeg haft en webshop, skulle det dog helt sikkert afprøves.
Jeg kan da ikke lade være med at give mit besyv med. Enig med Hans Tosti i rigtigt mange ting – han er en vældig fornuftig fyr 🙂
Men jeg har nu drevet rigtigt meget salg på nettet via offline markedsføring!
Jeg tror ikke, man kan generalisere her. Afhængig af produkt, branche og konkurrencesituation mener jeg stadig, at kombinationen af traditionel og online markedsføring kan være en bæredygtig løsning. Gerne som kickstart hvorefter markedsføringen kan kanaliseres mere og mere over på nettet.
Hej Mette – og velkommen på Oza.dk 😉
Du har da helt ret i, at man ikke kan generalisere – heller ikke på dette område – og budskabet “Offline marketing giver ikke online salg”, er jeg heller ikke helt enig i. Men jeg er dog ret overbevist om at online marketing i 9 ud af 10 tilfælde vil give en bedre ROI på online salg, kontra offline marketing. Det betyder dog ikke, at man ikke kan starte en online-virksomhed eller en online-aktivitet op, med offline marketing, og samtidig få succes med det. Alt er muligt for dygtige folk.
Alt i alt synes jeg en fin tommelfingerregel er, at onlinesalg skabes PRIMÆRT online.
Nogle fine punkter, dog er jeg som de andre faldet over to punkter. Jeg har en webshop der sælger tørklæder.
1. Ringe kunderne op !, jeg tror de fleste vil synes det ville være meget underligt. Endvidere er det jo ikke altid et krav at telefonnummer oplyses. Så på dette punkt er jeg ikke enig.
2 Off-line kan ikke drive online salg.
Det er en god rettesnor, men verden er ikke sort/hvid. Så det handler om at gøre det rigtigt. For selvfølgelig kan det lade sig gøre. Det er blot ofte meget lettere at gøre det onine.
Hej Peter – velkommen på bloggen! 🙂
At ringe kunderne op, er jo bare en ting Hans Tosti synes fungerer godt – det er frit valg om du vil gøre det.
At offline markedsføring kan skabe salg online, er der ingen tvivl om! Det er bare forkert at tro, at offline marketing er “first choice” til online salg. (min mening)