Nyhedsbrev – dag 7 på Web Marketing Manager (live blogging)
Så er vi igang igen med Web Marketing Manager kurset på IBC i Kolding, og dagens underviser i emnet E-nyhedsbreve hedder Rikke Moos (forfatteren bag bogen E-mail Nyhedsbreve).
09.00 – Præsentationsrunde
09.18 – Gennemgang af dagens program
- Hvorfor udsende nyhedsbreve?
- Jura og e-markedsføring
- Kom godt fra start
- Design af nyhedsbrev
- Indhold i nyhedsbrev
- Udsendelse af nyhedsbrev
- Respons og tracking
- Mailinglister og markedsføring
- Hands-on: Lav dit eget nyhedsbrev
09.24 – Hvorfor udsende nyhedsbreve? Man er synlig på “kundernes radar” – (top of mind). Kort sagt: Sælge mere, mere trafik til hjemmesiden, gode leads.
09.28 – Hvad er vi oppe imod? Informationsoverflod, overfyldte indbakker, spam, permission.
09.34 – Jura, regler og god skik ved nyhedsbreve og markedsføring generelt.
- Spam er strafbart
- Aktivt “Ja” fra modtageren
- “Ja” må ikke indhented via e-mail eller fax
- Nem og gebyrfri afmelding
- “Tip en ven funktion” er OK
- Persondatapolitik er gode skik
09.38 – Aktuelle sager med overtrædelse af gældende regler: Debitel (400.000kr i bøde), Philipson Wine (40.000kr i bøde)
09.44 – Læserne afgør hvad der er Spam. Undgå smarte salgsvendinger og vis modtageren respekt.
09.53 – Øvelse – Hvad er formålet med dit nyhedsbrev
10.03 – Læg en plan: Hvem læser korrektur, skal nyhedsbrevet have et navn, skal der investeres i et udsendelsessystem?
10.04 – Frekvens og timing: Hvor ofte skal man sende ud? Hvad er det bedste udsendelsestidspunkt?
Godt tip: Mange netbutikker har gode erfaringer med at sende ud 2 gange om ugen.
Godt tip: Send ud Tirsdag og Torsdag mellem kl. 9-12 (b2b) – Fredag og Lørdag kan også være gode for netbutikker (b2c)
10.10 – En rullende produktionsplan: Producere indhold løbende, opdater skabelon, opsætte tekst og billeder, læse korrektur, skrive emnelinie, teste, udsende, evalure.
10.15 – Pause
10.22 – Få styr på din målgruppe: Hvem er dit publikum, særlige kendetegn (arketyper?), hvordan fanger du deres interesse?
10.26 – Opgave: Hvem er din ideallæser? Alder, køn, stilling, branche, uddannelsesniveau, bopæl, hvad ved personen om din virksomhed, hvilke udfordringer står personen overfor i sit job, andre bemærkninger ?
10.32 – Gennemgang af vores ideallæsere.
10.36 – Hvad skal nyhedsbrevet hedde? Hvilke fordele er der ved et navn? (pas på med at kalde det noget med ordet Nyhedsbrev)
10.42 – Find 5 gode forslag til hvad dit nyhedsbrev kunne hedde.
10.49 – Benyt viden om eyetracking og læsemønster når nyhedsbrevet designes.
10.55 – Eyetracking og heatmaps – hvad kan vi bruge det til?
11.01 – Valg af format – PDF, HTML eller tekst?
11.02 – Design din skabelon i FrontPage eller en anden Html-editor. Lav skelettet først.
11.03 – Godt tip – Nyhedsbrevets faste elementer:
- Navn, nummer, dato/måned
- Indeks/indholdsoversigt
- Tydelig afsender
- Tilmeldings-/afmeldingsfunktion
- “Tip en ven” funktion
- Kontaktinformation
- Persondatapolitik
11.07 – Godt tip – Ideer til indhold i nyhedsbrevet:
- Tips & Tricks der gør hverdagen lettere
- Artikler om branchestof
- Kundehistorier
- Nye services
- Trends og analyser
- Interview med kunder, eksperter, og branchefolk
- Udtalelser fra glade kunderv
- Jobannoncer
- Kommende events
- Gode links
- Boganmeldelser
- Gæsteartikler
- Konkurrencer
11.23 – Vær meget opmærksom på hvad du skriver i emnelinien: “Subject lines are tricky devils” (Loren McDonald, EmailLas.com). Gør emnelinien kort, og giv det et passende navn (Ikke Salgsbrev Juni 2008 osv.)
11.32 – Frokost
12.20 – Opbygning og struktur: Det vigtigste først
12.25 – Sproglige retningslinier: Tal direkte til læseren, match din læser, skriv mundligt, skriv korrekt! og brug tid på overskriften.
12.34 – Gør nyhedsbrevet personligt: Brug modtagerens navn, men undgå at være “klam”.
12.43 – Brug gerne AIDA til opbygning af nyhedsbreve. (Husk især Call to action)
12.44 – Test, test, test:
- Virker alle links?
- Hvordan ser nyhedsbrevet ud i forskellige browsere og E-mailklienter?
- Er opsætningen af tekst/billeder som den skal være?
12.47 – Hvorfor vælge et e-mail-marketingsystem?
- Sikkerhed for levering
- Rapportering af returmailsv
- Levering af e-mails i rette format
- Nem styring af mailinliste
- Måling af respons
13.02 – Krav til valg af e-mail-marketingsystem:
“Need to have”
- Enkelt og let tilgængelig brugerflade
- God tracking-funktion
- Til-/afmeldingsfunktion
- Personalisering af e-mails
- Spamsikring
- Adresseimport
“Nice to have”
- Multipart-funktion
- Færdige skabeloner
- Html-editor
13.14 – Hvordan får man tilmelding til sin mailingliste?
På hjemmesiden:
Gør det nemt og attraktivt at tilmelde sig nyhedsbrevet, bed ikke om for mange oplysninger, byd velkommen, vis at du er troværdig og hav tilmeldingsformularen på alle sider.
Andre steder:
Via firmaets ansigt udadtil (brevpapir, visitkort), netværk, foredrag, annoncering, udgiv artikler, pressemeddelelser, start en blog, osv.
13.19 – What´s in it for me? (Fortæl hvorfor jeg skal tilmelde mig dit nyhedsbrev)
13.20 – Byd velkommen – og send dem evt. et godt tilbud samtidigt:
Ny abonnent tilmelder sig —>> Velkomstmail med relevant information (og evt. et godt og aktuelt tilbud) —>> Efter et par dage sendes et attraktivt velkomsttilbud —>> Normalt nyhedsbrev
13.26 – Opgave: Lav en beskrivelse af dit nyhedsbrev
13.30 – Har du succes med dit nyhedsbrev? Hvilken respons får du?
13.30 – Gennemgang af eBrev´s nyhedsbrevssystem
14.04 – Lav et nyhedsbrev via eBrev
14.12 – Afslutning – jeg gik 1 time før, men jeg fik en god fornemmelse for produktionen af et godt nyhedsbrev.
Det lyder som en spændende dag. Var du på IBC i går også? Så skulle vi da lige have mødtes.
Hej Lars
Jeg er på IBC igen den 14 og 15 Januar. Ellers smider du mig bare en mail næste gang du er i Kolding – så giver jeg, som sagt, en god mundfuld mad.
OBS. Bemærk lige at jeg svarede ret forsinket på din kommentarer, da den desværre var røget i mit spamfilter. Beklager, det vil ikke ske igen!