Nyhedsbrev – dag 7 på Web Marketing Manager (live blogging)

Så er vi igang igen med Web Marketing Manager kurset på IBC i Kolding, og dagens underviser i emnet E-nyhedsbreve hedder Rikke Moos (forfatteren bag bogen E-mail Nyhedsbreve).




09.00 – Præsentationsrunde

09.18 – Gennemgang af dagens program

  • Hvorfor udsende nyhedsbreve?
  • Jura og e-markedsføring
  • Kom godt fra start
  • Design af nyhedsbrev
  • Indhold i nyhedsbrev
  • Udsendelse af nyhedsbrev
  • Respons og tracking
  • Mailinglister og markedsføring
  • Hands-on: Lav dit eget nyhedsbrev

09.24 – Hvorfor udsende nyhedsbreve? Man er synlig på “kundernes radar” – (top of mind). Kort sagt: Sælge mere, mere trafik til hjemmesiden, gode leads.

09.28 – Hvad er vi oppe imod? Informationsoverflod, overfyldte indbakker, spam, permission.

09.34 – Jura, regler og god skik ved nyhedsbreve og markedsføring generelt.

  • Spam er strafbart
  • Aktivt “Ja” fra modtageren
  • “Ja” må ikke indhented via e-mail eller fax
  • Nem og gebyrfri afmelding
  • “Tip en ven funktion” er OK
  • Persondatapolitik er gode skik

09.38 – Aktuelle sager med overtrædelse af gældende regler: Debitel (400.000kr i bøde), Philipson Wine (40.000kr i bøde)

09.44 – Læserne afgør hvad der er Spam. Undgå smarte salgsvendinger og vis modtageren respekt.

09.53 – Øvelse – Hvad er formålet med dit nyhedsbrev

10.03 – Læg en plan: Hvem læser korrektur, skal nyhedsbrevet have et navn, skal der investeres i et udsendelsessystem?

10.04 – Frekvens og timing: Hvor ofte skal man sende ud? Hvad er det bedste udsendelsestidspunkt?

Godt tip: Mange netbutikker har gode erfaringer med at sende ud 2 gange om ugen.

Godt tip: Send ud Tirsdag og Torsdag mellem kl. 9-12 (b2b) – Fredag og Lørdag kan også være gode for netbutikker (b2c)

10.10 – En rullende produktionsplan: Producere indhold løbende, opdater skabelon, opsætte tekst og billeder, læse korrektur, skrive emnelinie, teste, udsende, evalure.

10.15 – Pause

10.22 – Få styr på din målgruppe: Hvem er dit publikum, særlige kendetegn (arketyper?), hvordan fanger du deres interesse?

10.26 – Opgave: Hvem er din ideallæser? Alder, køn, stilling, branche, uddannelsesniveau, bopæl, hvad ved personen om din virksomhed, hvilke udfordringer står personen overfor i sit job, andre bemærkninger ?

10.32 – Gennemgang af vores ideallæsere.

10.36 – Hvad skal nyhedsbrevet hedde? Hvilke fordele er der ved et navn? (pas på med at kalde det noget med ordet Nyhedsbrev)

10.42 – Find 5 gode forslag til hvad dit nyhedsbrev kunne hedde.

10.49 – Benyt viden om eyetracking og læsemønster når nyhedsbrevet designes.

10.55 – Eyetracking og heatmaps – hvad kan vi bruge det til?

11.01 – Valg af format – PDF, HTML eller tekst?

11.02 – Design din skabelon i FrontPage eller en anden Html-editor. Lav skelettet først.

11.03 – Godt tip – Nyhedsbrevets faste elementer:

  • Navn, nummer, dato/måned
  • Indeks/indholdsoversigt
  • Tydelig afsender
  • Tilmeldings-/afmeldingsfunktion
  • “Tip en ven” funktion
  • Kontaktinformation
  • Persondatapolitik

11.07 – Godt tip – Ideer til indhold i nyhedsbrevet:

  • Tips & Tricks der gør hverdagen lettere
  • Artikler om branchestof
  • Kundehistorier
  • Nye services
  • Trends og analyser
  • Interview med kunder, eksperter, og branchefolk
  • Udtalelser fra glade kunderv
  • Jobannoncer
  • Kommende events
  • Gode links
  • Boganmeldelser
  • Gæsteartikler
  • Konkurrencer

11.23 – Vær meget opmærksom på hvad du skriver i emnelinien: “Subject lines are tricky devils” (Loren McDonald, EmailLas.com). Gør emnelinien kort, og giv det et passende navn (Ikke Salgsbrev Juni 2008 osv.)

11.32 – Frokost

12.20 – Opbygning og struktur: Det vigtigste først

12.25 – Sproglige retningslinier: Tal direkte til læseren, match din læser, skriv mundligt, skriv korrekt! og brug tid på overskriften.

12.34 – Gør nyhedsbrevet personligt: Brug modtagerens navn, men undgå at være “klam”.

12.43 – Brug gerne AIDA til opbygning af nyhedsbreve. (Husk især Call to action)

12.44 – Test, test, test:

  • Virker alle links?
  • Hvordan ser nyhedsbrevet ud i forskellige browsere og E-mailklienter?
  • Er opsætningen af tekst/billeder som den skal være?

12.47 – Hvorfor vælge et e-mail-marketingsystem?

  • Sikkerhed for levering
  • Rapportering af returmailsv
  • Levering af e-mails i rette format
  • Nem styring af mailinliste
  • Måling af respons

13.02 – Krav til valg af e-mail-marketingsystem:

“Need to have”

  • Enkelt og let tilgængelig brugerflade
  • God tracking-funktion
  • Til-/afmeldingsfunktion
  • Personalisering af e-mails
  • Spamsikring
  • Adresseimport

“Nice to have”

  • Multipart-funktion
  • Færdige skabeloner
  • Html-editor

13.14 – Hvordan får man tilmelding til sin mailingliste?

På hjemmesiden:
Gør det nemt og attraktivt at tilmelde sig nyhedsbrevet, bed ikke om for mange oplysninger, byd velkommen, vis at du er troværdig og hav tilmeldingsformularen på alle sider.

Andre steder:
Via firmaets ansigt udadtil (brevpapir, visitkort), netværk, foredrag, annoncering, udgiv artikler, pressemeddelelser, start en blog, osv.

13.19 – What´s in it for me? (Fortæl hvorfor jeg skal tilmelde mig dit nyhedsbrev)

13.20 – Byd velkommen – og send dem evt. et godt tilbud samtidigt:

Ny abonnent tilmelder sig —>> Velkomstmail med relevant information (og evt. et godt og aktuelt tilbud) —>> Efter et par dage sendes et attraktivt velkomsttilbud —>> Normalt nyhedsbrev

13.26 – Opgave: Lav en beskrivelse af dit nyhedsbrev

13.30 – Har du succes med dit nyhedsbrev? Hvilken respons får du?

13.30 – Gennemgang af eBrev´s nyhedsbrevssystem

14.04 – Lav et nyhedsbrev via eBrev

14.12 – Afslutning – jeg gik 1 time før, men jeg fik en god fornemmelse for produktionen af et godt nyhedsbrev.

4 thoughts on “Nyhedsbrev – dag 7 på Web Marketing Manager (live blogging)

  1. Pingback: www.anyhed.dk
  2. Hej Lars

    Jeg er på IBC igen den 14 og 15 Januar. Ellers smider du mig bare en mail næste gang du er i Kolding – så giver jeg, som sagt, en god mundfuld mad.

    OBS. Bemærk lige at jeg svarede ret forsinket på din kommentarer, da den desværre var røget i mit spamfilter. Beklager, det vil ikke ske igen!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *