Konverteringsoptimering med Call to action og Usability
Nogle gange er det de simpleste ting, der kan være afgørende for, om noget bliver en succes eller en fiasko. Tag SEO for eksempel: Har man brugt timevis på søgeordsanalyse, linkbuilding og tilretning af sin hjemmeside, men kun få minutter, eller ingen, på at gennemgå Most Wanted Respons (MWR), Call To Action og usability på de respektive landingpages, er arbejdet måske spildt.
Det skal altså være hjernedødt simpelt at købe/bestille/navigere videre/tilmelde sig nyhedsbrev/osv. Opbyg alle landingpages udfra den gode parole: DON´T MAKE ME THINK! Brug gerne AIDA til opbygning af landingpages, hvis du vil gøre det på den klassiske og gennemtestede måde. Fordelen ved det, er at du er sikker på at få den vigtige Action-del med. Du får her et par forslag til call to action og usability, som du kan bruge til at øge konverteringen på din hjemmeside.
- Fortæl folk tydeligt hvad de skal gøre ved eks. at skrive “Ring til os nu på xx xx xx xx og få et uforpligtende tilbud“
- Lav en simpel kontaktformular, så kunderne nemt kan bestille/sende sine kontaktoplysninger
- Lav flotte grafisk knapper (grafiske links med sælgende tekst, eks. “Billig skitur til Østrig – bestil tilbud her”
- Lav sælgende tekstlinks “Billig skitur til Østrig – bestil tilbud her”
- Arbejd med farverne på sitet (Limegrøn er stadig Call to action farve nr.1)
- Gør tydeligt opmærksom på kontaktmuligheder til kundeservice og hotline
- Gennemtjek altid tekst for stavefejl, grammafejl og anden støj
- Placér “action-delen” i toppen af sitet, så der ikke skal scrolles ned
- Gør din navigation/menu så brugervenlig som mulig med meget nøjagtige og relevante linktekster
Har du andre gode ideer, eller eksempler på sites der er godt/dårligt optimeret i forhold til call to action og usability, er du meget velkommen til at smide en kommentar.
Super god artikel!
Men hvorfor er det at limegrøn er så god?
Jeg fandt denne artikel som også fremhæver at limegrøn er god, men den fortæller ikke hvorfor 🙁
http://www.grokdotcom.com/2007/02/15/large-red-buttons-oh-my/
Hej!
Jeg kunne enormt godt tænke mig at se nogle eksempler på nogle landingpages, der gør det rigtigt godt… Kender du nogle – eller kan finde nogle? Det ville være spændende at se.
Du skal ikke stresse over at finde den perfekte landingpage, for så kommer de/vi andre nørder jo og skælder ud fordi der kan findes forbedringer – MEN bare nogle, der gør det rimeligt godt, evt. med limegrønne knapper :-), ville være cool!
Jeg har læst masser om guidelines og “teorier”, men støder praktisk talt ALDRIG på nogen, som efterlever det selv i min daglige surfen omkring… Ud over nogle flotte Web2.0-beta-forsider, der er meget enkle og flotte.
Når de besøgende ser en side for første gang bliver der i løbet af en brøkdel af et sekund stillet mange spørgsmål oppe i deres hoveder:
– Er dette den rette side?
– Ser dette troværdig ud?
– Er det som jeg forventede?
– Kan det gøres hurtigt?
Så sørg for, at dine sider opfylder de besøgendes spørgsmål.
Jacob@: Jeg ved faktisk ikke hvorfor limegrøn er så god – Jeg bukker og nejer bare for de konverteringseksperter, der har testet det 🙂
Christian@: Jeg kan finde enormt mange “semi gode” landingpages til dig – og det er absolut ikke noget jeg får stress på over 🙂 Giv mig lidt tid, så skriver jeg et indlæg med nogle gode eksempler snarest.
Johnny@: Præcis…
OBS. Bemærk lige at jeg svarer ret forsinket på jeres kommentarer, da i desværre var røget i mit spamfilter. Beklager, det vil ikke ske igen!
Et af mine bedste eksempler er Gyldendal.dk:
http://www.afdeling18.dk/blog/2007/12/27/gyldendaldk-godt-og-skidt-paa-samme-tid.aspx
Jeg plejer altid at hive den frem når jeg skald emonstrere den såkaldte Squint-test, mit yndlingsredskab til at teste for gode/dårlige Call-to-Actions:
http://www.afdeling18.dk/blog/2008/8/25/call-to-action-i-praksis.aspx
Super god artikel!
Tænkte på om du har nogle bestemte bøger om konverteringsoptimering som du kunne anbefale?
Jeg har selv læst Call to Action, Don’t make me think og et par andre.
Mvh.
Nikolaj
@Nikolaj: Jeg er lige gået igang med “Neuro Web Design”, og den danske bog “Neuro Salg”.
Førstnævnte er hurtigt læst, og indgangsviklingen passer godt sammen med konverteringsoptimering, eller Eisenberg’s Persuasive tankegang.
Sidstnævnte har jeg ikke lige nogen holdning til, men den var billig 🙂