Facebook – nyt mekka for viral markedsføring?

En tråd på Amino fik mig til at tænke lidt over potentialet i viral markedsføring på Facebook. For viral markedsføring er jo andet end bare sjove videoklip på youtube – ikk?




Jeg noterede mig, inden jeg skrev dette indlæg, at Cult med deres nye produkt Cult Cola, har oprettet en gruppe der blot hedder “Cult Cola“, der støtter kampen mod brystkræft med 1 kr. pr. tilmeldt medlem. Denne gruppe har i skrivende stund 2227 fans. Andre virksomheder i “Facebook-sfæren” er bl.a. McDonalds, Carslberg, Levis og mange mange flere, som altså får gratis branding verden over, da grupperne ofte administreres af frivillige entusiaster, som løbende inviterer nye medlemmer og udgiver nyheder om nye produkter m.m.  

Hvad tror du Facebook byder på, udover de traditionelle reklamer man kan købe sig til derinde?

6 thoughts on “Facebook – nyt mekka for viral markedsføring?

  1. Pingback: www.anyhed.dk
  2. Sjovt netop lige den gruppe der, var jeg også inde og kigge på.

    Bare se en gruppe som Somersby Cider, den har enormt mange medlemmer også. Facebook er en uvurdering marketings maskine. Selv hvis man køber deres normale reklamer, har du jo en segmentering som siger spar to. Alder, Land, Region, Religion, Interesser – det får du altså ikke via AdWords.

  3. Præcis, og denne segmentering er naturligvis guld værd for Facebook, os brugere og ikke mindst annoncørerne. Men den helt store fordel ved Adwords, nu hvor du selv kommer ind på det, er nu engang at der søges efter noget. For hvem tror du helst der vil købe et spabad – manden med en Facebook-profil der passer perfekt i et spa-firmas segmentering, eller ham der googler “salg af spabad” ? 😉

  4. Det er en interessant diskussion, men hvis man har et produkt, hvortil der findes enthusiaster.. så må det næsten være bedre end Google Adwords. Adwords er reklame, facebook er socialt og indeholder inputs/outputs fra andre mennesker.

  5. Hej Marc – og velkommen til 😉

    Ja, det er en spændende diskusion, og jeg tror at jeg vil skrive lidt mere om Adwords Vs. Facebook snart.

    @ hvis man har et produkt, hvortil der findes enthusiaster.. så må det næsten være bedre end Google Adwords.

    Tja det afhænger vel lidt af situationen. Da jeg skrev om fordele ved Adwords i den tidligere kommentar, var det mest i forhold til traditionelle annoncer på Facebook (altså en adwords-lignende kampagne der er baseret på indholdet af min FB-profil)

    Hvis entusiaster spreder budskabet om et firma med nogle fede holdninger eller produkter, er det vel egentligt en form for passiv markedsføring/branding, hvorimod adwords/en Google søgning rammer “aktive forbrugere” da de foretager en handling/søger efter et givent produkt.

    Det der selvfølgelig er interessant er, at det koster ingen ting (endnu) at have en gruppe på facebook, og viral markedsføring (eks. en populær Facebook gruppe) gør jo det den skal – den spreder sig ganske gratis, og til firmaets fordel. Det er da nice, og det kan adwords jo ikke prale af 🙂

  6. Som Denni skriver, så er Somersby Cider et rigtigt godt eksempel på hvordan virksomheder kan benytte viral markedsføring. I dette tilfælde ved at være “fan” af et produkt, for er man reelt fan er det? Og i så fald, hvad definere en fan? På nuværende tidspunkt har jeg 10 i mit netværk der er fans, af Somersby – men igen, hvad er en fan?

    Der er også andre der formår at udnytte “viral markedføring” – jeg vil kalde det at udnytte det, jeg har lavet et lille indlæg om det her: http://tobiedk.wordpress.com/2008/07/20/forretningsmoral-hvad-er-det

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *