Lav et søgeordsskema
Som altid er kundernes søgeord interessante, hvad end vi snakker søgemaskineoptimering eller søgemaskine markedsføring. Som før nævnt, er der flere gode måder at finde kunders søgeord på. Herunder:
- Spørg dine kunder direkte om hvilke søgeord de bruger
- Tjek din statistik
- Opret en midlertidig Google Adwords kampagne
- Benyt tjenester der giver dig et bud på antal søgninger
Du kan dog også gøre det på en mere gammeldags måde, der faktisk er vildt effekt. Den giver inspiration og fortæller lidt om, hvor mange forskellige måder man kan søge på. Kunderne bruger jo søgeordene på kryds og tværs, og det kan være svært at forestille sig alle kombinationerne.
Et søgeordsskema
Ideen er at du skriver en lang liste med din virksomheds aktuelle søgeord indenfor grupperne produkter, beskrivelse, mærke og geografi. Dette giver hurtigt hundredevis af søgefraser på kryds og tværs af skemaet, og det er derfor en meget effektivt metode til at finde en masse aktuelle søgefraser. Lav selv et skema på et stykke papir eller på PCen, inden du går igang med tekstforfatning – det giver overblik og inspiration.
Genialt 🙂 kender du nogle steder hvor man kan automatiserer det ?
Ja det er ikke værst 🙂
Mht. automatisering – jeg synes faktisk at en fordel ved denne metode er, at man er “hands on” med søgeordene om man så må sige. Det giver indsigt at side og rode med ordene, i modsætning til automatiske keywordservices.
Men, det kunne da være pænt effektivt at få systematiseret alle ordene automatisk….
God idé, Oza. Har ikke set det før, men det virker effektivt.
Jeg kunne sagtens forestille mig også at bruge skemaet til de kunder, der selv leverer teksterne. De kan ofte være svære at holde på sporet. 😉
Super smart – og dog enkelt. Og nej, ingen automatisering for hvem ville dog søge på “læder + seng” ?
Step to, må være at finde de meste relevante kombinationer og til det skal der bruges en hjerne.