SEO uden konkurrence med longtail strategi

Vil du også gerne vinde SEO-slaget i din branche uden organisk konkurrence fra dine konkurrenter? Så skal du udvide din SEO-indsats med en longtail strategi!

Mange virksomheder arbejder med SEO uden en longtail strategi og kæmper derfor mod konkurrenter om prestige-søgeord, hvilket kræver mange ressourcer og som desuden ikke konverter særligt godt.

Derfor vil jeg i dette indlæg belyse fordele og muligheder i longtail SEO, så dig der måske ikke helt ved hvad det er, eller ikke er kommet igang med det, kan få et par gode råd til at udvide og forbedre dine SEO-strategier med longtail-tankegangen.

Hvorfor en longtail strategi?

En effektiv SEO-strategi består af flere understrategier og en af mine absolut foretrukne tilgange er, at flytte SEO-indsatsen derhen hvor konkurrenterne ikke er. At forlade “slagmarken” og finde en ny og unik vinkel på produkter, søgeord og potentielle kunder, som flytter vores arbejde med SEO ind på et område uden synderlig konkurrence.

Kan vi så være sikker på at konkurrenterne ikke finder os, og optager kampen igen? Nej, men med en longtail strategi følger også et højere antal søgeord og dermed også en mindre chance for at konkurrenterne finder os / har ressourcer til at følge med. Desuden er det med SEO som i mange andre marketingsituationer: Firstmovers belønnes. Har du først optimeret et område, vil du have lettere ved at holde fast i det.



Hvad er longtail?

Begrebet “the longtail” (“Den lange hale” på dansk) blev udbredt af Chris Anderson som i 2006 udgav bogen The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of More.
Hovedfilosofien bag bogen er at virksomheder skal prøve at “sælge mindre af mere” og imødekomme den stigende efterspørgsel i samfundet som er ekstrem målrettet og som typisk repræsenterer “ikke-mainstream”- og nicheprodukter.

Sagt på en mere SEO-relateret måde: Det er en strategi hvor vi optimerer meget specifikke søgesætninger, ofte med ganske få søgninger, for til gengæld at få topplaceringer ganske let og mere relevant trafik til vores website (samt dermed en højere konverteringsrate)

Sådan får du succes med longtail SEO

Vil du gerne arbejde effektivt med longtail SEO er det afgørende, at du:

1) Laver dybdegående søgeordsanalyser med forskellige tilgange til dine produkter, så du forstår alle tænkelige formuleringer, behov og præferencer der kan kobles sammen med dit produkt. Læs mere om at lave en søgeordsanalyse her.

2) Arbejder på at alt indhold på dit website indekseres bedst tænkeligt. Dette stiller både krav til din platform/opsætning af samme (global title-indstillinger etc., indeksering af indhold i en FAQ – for blot at nævne et par eksempler), men absolut også hvordan du navngiver produkter i din webshop, om dit indhold er unikt (eller om du bruger de shoptekster leverandøren tilbyder alle forhandlere) osv.

3) Har fokus på konverteringer og lader dette være et afgørende parameter for valg af nye longtail søgeordstyper (tit kan man se en tendens i nogle longtailsøgeord, og derefter kaste sig over et helt område ved at bruge samme taktik som allerede har vist gode konverteringer. Eks. geografi, årstal etc.)

Har du erfaringer, kommentarer eller spørgsmål til indlægget, er du meget velkommen til at smide en kommentar.

8 thoughts on “SEO uden konkurrence med longtail strategi

  1. Kunne ikke være mere enig. Fordi strategien ofte kræver en stor mængde indledende arbejde, så holder det også nogle af konkurrenterne væk.

  2. Pingback: www.anyhed.dk
  3. @Rune – du rører nogle gode punkter og som @mikael sagde, om man lægger den extra albue, så er der store gevinster.

    Nu når du nævnte at chris andersons bog – så vil jeg nævne en der komplementere denne med (micro marketing by greg verdino).

  4. Til Rune
    Longtail SEO strategi!! Rigtigt interessant indlæg. En omhyggelig søgeords analyse samt indeksering og konvertering er virkelig afgørende for at få en god SEO. Men alle konkurrenter prøver at gøre det samme, så det er klogest som nævnt at kæmpe de steder hvor man har de største fordele;)

  5. Fedt indlæg. Jeg tror også at denne form for SEO strategi kræver at man brugere flere timer om måneden på Analytics, så man kan se hvilke søgeord der bringer besøgende ind på dit website, hvilket i øvrigt bør være en del af enhver strategi!

  6. Super interessant indlæg – må hellere lægge mig lidt mere i selen og kigge efter min lange hale.
    Synes bare ofte at jeg når ned på ufatteligt få søgninger når jeg begynder at researche. Men må hellere prøve, konverteringen er jo også højere.
    Tak for inspirationen, nu kan fredag aften for alvor begynde 😉

  7. Hej Rune,

    Jeg går i min virksomhed næsten udelukkende efter søgeordene “videoproduktion” og “reklamefilm”. Hvordan finder jeg konkret ud af hvilke long tail søgninger der kunne være relevante at gå efter?

    Mvh
    Tobias

  8. Hej Tobias

    Der er en masse muligheder for at finde oplagte longtail-fraser. Jeg tastede lige “videoproduktion” ind på http://ubersuggest.org/ og fik eks. 257 forslag til søgefraser hvori “videoproduktion” indgår. Det er bl.a. ordtyper der omhandler “geografi”, “formål”, “økonomi”, “format”, “tilbehør” osv., som du kan kæde sammen med “videoproduktion”. (i det omfang at det er relevante søgeord for din virksomhed)

    Men ellers tjek det her indlæg ud http://www.rune-hansen.dk/20-mader-at-finde-sogeord-pa-2429.htm – det er mange af disse værktøjer du kan bruge for at finde frem til “den lange hale”.

    God fornøjelse,

    /Rune

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *