Skriv også til kunden – ikke kun søgemaskinen

Jeg ser ofte at folk, der netop har sat sig lidt ind i det med søgemaskiner og søgemaskineoptimering, skriver for meget til søgemaskinen og for lidt til kunden. Teksterne lyder ofte meget unaturlige, og det ret tydeligt, at forfatteren bevidst har benyttet det samme (søge)ord hele vejen igennem teksten. Få det til at lyde naturligt, det betaler sig bl.a. fordi:

1) Det kommer for det første til at lyde dumt, og kunder tror måske, at firmaet er mindre begavet, når det samme ord gentages igen og igen. Vi kan vel godt blive enige om, at sætninger som dette eksempel, lyder mindre heldigt: “Vi tilbyder børnetøj i en høj kvalitet, og vi har desuden leveret børnetøj til det danske børnetøjsmarked i snart 30 år. Mangler du børnetøj er vi den rigtige samarbejdspartner – køb børnetøj her.”

2) Du risikerer, at ordet optræder så mange gange, at søgemaskinen vælger at stoppe med at vise din hjemmeside, når der bliver søgt på pågældende søgeord.

3) Du bliver fundet på mange flere søgefraser, end du kan forestille dig – i særdeleshed hvis du skriver naturligt. Du kommer nemlig på den måde til at benytte synonymer og forskellige endelser/former, hvilket kunderne jo ofte også gør.




Tekst er utrolig vigtigt i forhold til søgemaskinerne, men det drejer sig jo om at gøre det til ens fordel. Hvis man skriver ringe tekst uden dybere mening, er det jo en ulempe, for kunderne vil undre sig. Mangler man en undskyldning for at skrive mere tekst på sin hjemmeside, kunne man eksempelvis overveje at lave en FAQ (samling med ofte stillede spørgsmål). Her vil der være rig mulighed for at uddybe alverdens ting, kunderne vil opleve det som rigtig god service og man vil egentlig samtidig være igang med søgemaskineoptimering.

Generelt drejer det dig sig om at være bedre til at fortælle omverdenen om, hvad man laver. Mange mener, at så længe telefonnummer og adresse står på hjemmesiden, er alt i den skønneste orden, og kunderne må ringe, hvis de vil noget. Det er ikke en god tankegang – specielt ikke når vi snakker søgemaskineoptimering. Gør man det til en vane at beskrive på hjemmesiden, hvad der sker i firmaet, er man nået meget langt. Men så melder et ofte stillet spørgsmål sig: “Hvad skal vi skrive om? Der sker da ikke noget helt vildt hver dag”. Men tit og ofte er der altså noget kunderne vil finde interessant, at skrive om alligevel, såsom de ansatte, lokalerne, indretningen, samarbejdspartnere, firmaets historie, kundeudtalelser, referencer, ofte stillede spørgsmål, produktbeskrivelse (gerne 2 beskrivelser – en dybdegående og en overordnet)

Vil du læse mere om?:

Søgeord

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *