Web 2.0 – dag 5 på Web Marketing Manager (live blogging)

Så er vi igang med Web Marketing Manager på IBC igen, og Ida Borch skal idag undervise os i Web 2.0.

09.10 – Præsentationsrunde

09.20 – Hvem er Ida Borch?:

  • Cand.mag i retorik og sprogpsykologi
  • Har skrevet speciale om usability og e-markedsføring
  • Har været chefkonsulent på et analyseinstitut med speciale i webanalyse
  • Har været leder af multimediedesigneruddannelsen i Odense i 7 år
  • Har nu egen virksomhed som kommunikationsrådgiver




09.39 – Når Web 1.0 leger Web 2.0 “Hvad sælger denne virksomhed?”

09.53 – Defination af Web 2.0 (Sociale medier, videodeling, Wikis, blogs, mennesker kan generere indhold)

09.56 – Tim O´Reilly forudså Web 2.0

09.57 – Web 1.0 er Internettet som du kender det:

  • “I´m a speaker. Welcome to my content”
  • “Anonymitet
  • “Publicering
  • “Personlige websider
  • “Kigge sider
  • “Opslagsværker
  • “CMS
  • “Spekulation i domænenavne
  • “Give og modtage

10.01 – I 1996 var der ca. 250.000 sites, der primært var “read-only”. I 2006 var der 80.000.000 hvoraf mange give mulighed for at tilføje/redigere indhold.

10.05 – Ulemper ved Web 2.0 ? (Facebook)

10.07 – Hvad er sociale medier?

“Sociale medier er mennesker der taler sammen”. Samtalen understøttes af:

  • Blogs
  • Micro blogs
  • Online chat
  • RSS
  • Widgets
  • Social Networks
  • Social Bookmarks
  • Message boards
  • Podcasts
  • Video sharing sites
  • Photo sharing sites
  • Virtual worlds
  • Wikis
  • osv.

10.10 – Hvorfor skal vi bruge tid på web 2.0?

  • Sociale netværkssider er generelt mere besøgte
  • Næsten 4.000.000 artikler på Wikipedia osv.
  • > 100.000.000 videoer på YouTube osv.
  • 200.000.000 blogs
  • 1.500.000 indbyggere på SecondLife
  • 73% af dem der er aktive på nettet, har læst en blog
  • 45% har startet deres egen blog
  • 39% abonnerer på RSS feed
  • 57% har meldt sig ind i et socialt netværk
  • 55% har uploadet billeder
  • 83% har set videoklip

Idas påstand: “Faktum er hvis du ikke bruger sociale medier i 2008, så er du ikke på nettet”

Andre budskaber:

  • Kun 18% af TV reklamekampagner genererer positiv ROI
  • 90% af dem, der kan blive fri for at se reklamer på tv, gør det
  • I gennemsnit bliver man udsat for 3000 kommercielle budskaber hver dag
  • Kun 14 % stoler på reklamer
  • 78% stoler på anbefalinger fra andre forbrugere
  • “Content is the new democracy and we the people, are ensuring that our voices are heard”. Brian Solis, The Media Manifesto
  • 34% poster meninger om produkter og brands på deres blogs
  • 36% har en mere positiv holdning til virksomheder, der har blogs
  • 32% stoler på bloggeres meninger om produkter og services
  • Morgendagens forbrugere er “digitale indfødte”
  • I 2010 vil Generation Yerne overgå Baby Boomers i antal
  • Generation Y bruger > 16 timer pr. uge online
  • 96% af dem er med i et socialt netværk
  • De har i gennemsnit 53 venner online
  • Vi er ligeglade med reklamer, men vi er ikke ligeglade med, hvad vores venner mener

10.32 – Kaffepause

10.45 – Forskelle mellem Web 1.0 og Web 2.0

10.49 – Ikeas “Anna” = Web 1.0 – Arlas blog = Web 2.0

10.53 – Markedsøkonomiens lillesøster: “Wikinomics”. (Wikinomi: Linux, Sun Microsystem, Amazon, Wikipedia, Facebook, LinkedIn, Flikr)

11.05 – Vi snakker nu om, hvilke tjenester vi selv bruger. LinkedIn, Facebook, Plaxo?

11.13 – Sådan tjener man penge på Facebook:

1. Forretningsmodel: Applikationer genererer (mikro)virksomheder
2. Forretningsmodel: Understøttelse og styrkelse af brand
3. Forretningsmodel: Andre vedligeholder dit brand

11.23 – Vi snakker nu om forskellige Facebook applikationer

11.27 – Micro blogging – hvad er det, og hvad kan det bruges til?

11.39 – Frokost

12.23 – OPGAVE – snak om gode facebookgrupper og facebooksider. Fordele og ulemper?

12.34 – Debat på klassen om erfaringer med facebookgrupper og sider.

12.54 – Hvad er blogging?

  • Interaktivt
  • Dialogisk
  • Relationsskabende
  • Ytringsfrihedsudfordrende
  • Dødkedeligt – Spændende
  • Råbe ned i en spand – Vejen til succes

12.59 – Hvornår skal man blogge?

13.03 – Er der penge i Web 2.0? Kan det betale sig?

13.13 – Gode blogs – vi deler erfaringer.

13.20 – Viral markedsføring – vi deler gode eksempler.

13.28 – Kaffepause

13.35 – Omgangstonen i Web 2.0 ?

13.38 – Forrester Groundswells befolkningskategorier:

  • Creators – Blogger, uploader, skriver artikler
  • Critics – skriver anmeldelser og kommentarer, deltager i fora og bidrager til wikier
  • Collectora – Benytter RSS, tjenester som delicious og stemmer artikler op og ned på tjenester som Digg eller aNyhed
  • Joiners – Har en profil på tjenester som Facebook
  • Spectators – Læser blogs og ser videoer men deltager ikke
  • Inactives – Er slet ikke med

13.53 – Hvad er RSS, og hvad kan det bruges til?

13.57 – Opsæt en RSS reader på iGoogle

14.15 – Et viralt forløb – CISCO

14.25 – Kaffepause

14.30 – OPGAVE – Drøft i grupper hvordan jeres respektive virksomheder kan udnytte potentialet i Web 2.0

15.08 – Vi fremlægger nu vores Web 2.0-forslag til diverse sites.

15.37 – Vi runder af for idag, og ser frem til imorgen hvor emnet er Usability. Jeg synes det har været en lærerig dag, og Ida Borchs friske undervisningsstil gav lidt ekstra liv i undervisningslokalet på en grå mandag.

5 thoughts on “Web 2.0 – dag 5 på Web Marketing Manager (live blogging)

  1. Pingback: www.anyhed.dk
  2. Spændende læsning igen! 🙂

    ‘39% abonnerer på RSS feed’ – har ledt efter denne type informationer, så tusind tak!
    Har vi et link til mere om den slags RSS statistik?

  3. Hej Anders!

    Tak tak 🙂 De er guld værd sådan nogle informationer. Ang. et link så kan jeg da lige skrive en mail til Ida, og så må vi jo se hvor meget hun kan hjælpe dig 🙂

    OBS. Bemærk lige at jeg svarer ret forsinket på din kommentar, da den desværre var røget i mit spamfilter. Beklager, det vil ikke ske igen!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *