Web 2.0 – dag 5 på Web Marketing Manager (live blogging)
Så er vi igang med Web Marketing Manager på IBC igen, og Ida Borch skal idag undervise os i Web 2.0.
09.10 – Præsentationsrunde
09.20 – Hvem er Ida Borch?:
- Cand.mag i retorik og sprogpsykologi
- Har skrevet speciale om usability og e-markedsføring
- Har været chefkonsulent på et analyseinstitut med speciale i webanalyse
- Har været leder af multimediedesigneruddannelsen i Odense i 7 år
- Har nu egen virksomhed som kommunikationsrådgiver
09.39 – Når Web 1.0 leger Web 2.0 “Hvad sælger denne virksomhed?”
09.53 – Defination af Web 2.0 (Sociale medier, videodeling, Wikis, blogs, mennesker kan generere indhold)
09.56 – Tim O´Reilly forudså Web 2.0
09.57 – Web 1.0 er Internettet som du kender det:
- “I´m a speaker. Welcome to my content”
- “Anonymitet
- “Publicering
- “Personlige websider
- “Kigge sider
- “Opslagsværker
- “CMS
- “Spekulation i domænenavne
- “Give og modtage
10.01 – I 1996 var der ca. 250.000 sites, der primært var “read-only”. I 2006 var der 80.000.000 hvoraf mange give mulighed for at tilføje/redigere indhold.
10.05 – Ulemper ved Web 2.0 ? (Facebook)
10.07 – Hvad er sociale medier?
“Sociale medier er mennesker der taler sammen”. Samtalen understøttes af:
- Blogs
- Micro blogs
- Online chat
- RSS
- Widgets
- Social Networks
- Social Bookmarks
- Message boards
- Podcasts
- Video sharing sites
- Photo sharing sites
- Virtual worlds
- Wikis
- osv.
10.10 – Hvorfor skal vi bruge tid på web 2.0?
- Sociale netværkssider er generelt mere besøgte
- Næsten 4.000.000 artikler på Wikipedia osv.
- > 100.000.000 videoer på YouTube osv.
- 200.000.000 blogs
- 1.500.000 indbyggere på SecondLife
- 73% af dem der er aktive på nettet, har læst en blog
- 45% har startet deres egen blog
- 39% abonnerer på RSS feed
- 57% har meldt sig ind i et socialt netværk
- 55% har uploadet billeder
- 83% har set videoklip
Idas påstand: “Faktum er hvis du ikke bruger sociale medier i 2008, så er du ikke på nettet”
Andre budskaber:
- Kun 18% af TV reklamekampagner genererer positiv ROI
- 90% af dem, der kan blive fri for at se reklamer på tv, gør det
- I gennemsnit bliver man udsat for 3000 kommercielle budskaber hver dag
- Kun 14 % stoler på reklamer
- 78% stoler på anbefalinger fra andre forbrugere
- “Content is the new democracy and we the people, are ensuring that our voices are heard”. Brian Solis, The Media Manifesto
- 34% poster meninger om produkter og brands på deres blogs
- 36% har en mere positiv holdning til virksomheder, der har blogs
- 32% stoler på bloggeres meninger om produkter og services
- Morgendagens forbrugere er “digitale indfødte”
- I 2010 vil Generation Yerne overgå Baby Boomers i antal
- Generation Y bruger > 16 timer pr. uge online
- 96% af dem er med i et socialt netværk
- De har i gennemsnit 53 venner online
- Vi er ligeglade med reklamer, men vi er ikke ligeglade med, hvad vores venner mener
10.32 – Kaffepause
10.45 – Forskelle mellem Web 1.0 og Web 2.0
10.49 – Ikeas “Anna” = Web 1.0 – Arlas blog = Web 2.0
10.53 – Markedsøkonomiens lillesøster: “Wikinomics”. (Wikinomi: Linux, Sun Microsystem, Amazon, Wikipedia, Facebook, LinkedIn, Flikr)
11.05 – Vi snakker nu om, hvilke tjenester vi selv bruger. LinkedIn, Facebook, Plaxo?
11.13 – Sådan tjener man penge på Facebook:
1. Forretningsmodel: Applikationer genererer (mikro)virksomheder
2. Forretningsmodel: Understøttelse og styrkelse af brand
3. Forretningsmodel: Andre vedligeholder dit brand
11.23 – Vi snakker nu om forskellige Facebook applikationer
11.27 – Micro blogging – hvad er det, og hvad kan det bruges til?
11.39 – Frokost
12.23 – OPGAVE – snak om gode facebookgrupper og facebooksider. Fordele og ulemper?
12.34 – Debat på klassen om erfaringer med facebookgrupper og sider.
12.54 – Hvad er blogging?
- Interaktivt
- Dialogisk
- Relationsskabende
- Ytringsfrihedsudfordrende
- Dødkedeligt – Spændende
- Råbe ned i en spand – Vejen til succes
12.59 – Hvornår skal man blogge?
13.03 – Er der penge i Web 2.0? Kan det betale sig?
13.13 – Gode blogs – vi deler erfaringer.
13.20 – Viral markedsføring – vi deler gode eksempler.
13.28 – Kaffepause
13.35 – Omgangstonen i Web 2.0 ?
13.38 – Forrester Groundswells befolkningskategorier:
- Creators – Blogger, uploader, skriver artikler
- Critics – skriver anmeldelser og kommentarer, deltager i fora og bidrager til wikier
- Collectora – Benytter RSS, tjenester som delicious og stemmer artikler op og ned på tjenester som Digg eller aNyhed
- Joiners – Har en profil på tjenester som Facebook
- Spectators – Læser blogs og ser videoer men deltager ikke
- Inactives – Er slet ikke med
13.53 – Hvad er RSS, og hvad kan det bruges til?
13.57 – Opsæt en RSS reader på iGoogle
14.15 – Et viralt forløb – CISCO
14.25 – Kaffepause
14.30 – OPGAVE – Drøft i grupper hvordan jeres respektive virksomheder kan udnytte potentialet i Web 2.0
15.08 – Vi fremlægger nu vores Web 2.0-forslag til diverse sites.
15.37 – Vi runder af for idag, og ser frem til imorgen hvor emnet er Usability. Jeg synes det har været en lærerig dag, og Ida Borchs friske undervisningsstil gav lidt ekstra liv i undervisningslokalet på en grå mandag.
Spændende læsning igen! 🙂
‘39% abonnerer på RSS feed’ – har ledt efter denne type informationer, så tusind tak!
Har vi et link til mere om den slags RSS statistik?
Hej Anders!
Tak tak 🙂 De er guld værd sådan nogle informationer. Ang. et link så kan jeg da lige skrive en mail til Ida, og så må vi jo se hvor meget hun kan hjælpe dig 🙂
OBS. Bemærk lige at jeg svarer ret forsinket på din kommentar, da den desværre var røget i mit spamfilter. Beklager, det vil ikke ske igen!
Ikke min favoritdag på WMM kurset… Karsten (Strategen) var efter min mening helt klart den person, der virkelig gav noget brugbart info.