1. Oktober 2012 har jeg været selvstændig i præcis 2 år, så jeg tænkte det var en god ide at gøre en lille status over, hvad der er sket i perioden, siden jeg sagde mit job op hos ScanNet og startede searchbureauet OnlinePartners ApS.


Det første jeg tænker, når jeg skal skrive det her indlæg er, at de 2 år føles som mindst 5 år. Og det skal absolut ikke forståes negativt, for jeg har aldrig været gladere i mit liv, men der er en følelse af, at det er meget lang tid siden jeg startede selv. Det skyldes nok flere ting, men sikkert primært at jeg har oplevet og lært så ufatteligt meget i de 2 år, at perioden føles meget længere.

Jeg startede med at leje et lille kontor hos House Of Innovation i Kolding – hvilket var både billigt, flot indrettet og ikke mindst, en god mulighed for at udvide mit netværk. Et sådant kontorfællesskab kan varmt anbefales, især hvis man kun er 1 eller 2 i firmaet. Da jeg så ansatte den første medarbejder, Peter, begyndte vi at kigge efter noget større da det proportionelt ville blive for dyrt, når vi blev 3 i firmaet.

I dag har vi kontor i Fredensgade 7 i Kolding og vi er netop rundet 6 dygtige medarbejdere. Vi har et godt samarbejde med en række spændende virksomheder, og jeg synes, vi kan være godt tilfreds med vores indsats de første 2 år.

Billede af Peter og Dennis fra vores kontor i Fredensgade 7, Kolding

Der er sket mange fede ting på de 2 år, men det er ikke til at komme udenom ansættelsen af Grosen Friis, noget som jeg både er glad for og stolt af. De fleste der går op i SEO, kender Grosens høje niveau indenfor især teknisk SEO, og at sidde ved siden af ham og samarbejde om spændende SEO-opgaver, er både lærerigt og yderst betryggende. Han kan virkelig nogle ting, som de færreste mestrer.

Udover OnlinePartners ApS har jeg startet en række webportaler, herunder bl.a Senior.dk og Gave.dk, som jeg betegner som mine “seriøse hobbyprojekter”. Der er dog ingen tvivl om, at det er OnlinePartners der får mit primære fokus.

Målet det næste års tid er, at optimere alle vores interne processer og lave guidelines for den måde vi gør tingene på. Alle medarbejdere skal integreres med den “ånd” som jeg mener, gør OnlinePartners til en unik samarbejdspartner indenfor search (det lyder måske lidt klistret – men jeg mener det 🙂 ).

7 råd til dig der vil være selvstændig

1) Lav en miniplan og tag springet
Jeg er ikke stor tilhænger af lange forretningsplaner med alt for mange detaljer. Måske kan du lide det på den måde – og det er fint – men jeg vil anbefale, at du laver en kortfattet handlingsplan (1 side) med alle de vigtigste oplysninger: Hvad tilbyder firmaet, hvem skal købe produkterne, mål for omsætning, faste månedlige omkostninger, osv. Vis gerne din miniplan til nogle personer i dit netværk, helst nogle som er selvstændige eller på anden vis kan give dig konstruktiv feedback.

2) Få opbakning på hjemmefronten
Det er vigtigt at have opbakning fra familien, men det er selvfølgelig DIG der bestemmer og du bør gøre hvad du brænder for. Men der kommer rigtigt mange lange og hårde dage i livet som selvstændig, og dér er det afgørende at have forståelse og støtte fra hjemmefronten.

3) Brug dit netværk
Jeg bruger mit netværk rigtigt meget og jeg vil anbefale dig at gøre det samme. Målet med det kan være forskelligt – alt fra sparring, billigere priser eller kundeudveksling m.m. – men uanset hvad, bør du både pleje og udvide dit netværk i alle tænkelig retninger, så længe det kan være relevant for dig og din virksomhed.

4) Kig på tallene
Jeg vil anbefale en god økonomisk tommelfingerregel, som jeg har brugt fra dag 1: Kig på forholdet mellem indtægter og omkostninger. Det lyder simpelt og det er det skam også, men mange virksomheder bruger flere penge end de har, uden helt at vide det. Ved konstant at kigge på hvad du omsætter for, får du også et godt fingerpraj om hvor mange penge du kan tillade dig at bruge på eks. løn, kontorinventar osv.

5) Spred budskabet
En god måde at få nye kunder eller samarbejdspartnere, er ved at investere noget af din tid i eks. holde et gratis foredrag om dit emne, lave en videoguide om dine produkter eller skriv et gæsteindlæg på en relevant blog osv. Få så mange som muligt til at høre om din virksomhed i en relevant kontekst – det betaler sig henad vejen.

6) Gør det du er bedst til
Jeg har fra dag 1. haft revisor og bogholder tilknyttet – da det i min verden for kedeligt at side og sortere bilag osv. Det koster selvfølgelig en del, men jeg ved at min tid og energi er bedre brugt andensteds. På samme måde bør du også finde ud af, hvad du selv kan/vil og hvad bør outsource.
Husk generelt at spørge i dit netværk før du outsourcer/køber ydelser såsom bogholderi, webdesign, tekstforfatning osv. – du kan næsten altid finde en dygtig ressource til en fornuftig pris via dit netværk.

7) Undgå spildtid
Tid er din dyreste vare og du bør derfor altid “scanne” potentielle kunder inden du investerer for meget tid i møder, lange mails og telefonsamtaler. Er de tiden værd? Var noget af det første de nævnte i telefonen at de ville rabat? Generelt vil jeg anbefale at du hele tiden spørger dig selv om det du bruger tiden på, er optimal? Som selvstændig løber du aldrig tør for opgaver så start ALTID med at løse dem der er vigtigst og skaber mest værdi for firmaet.

Det var så min status og råd om at starte eget firma – jeg håber det kunne bruges? Skriv meget gerne en kommentar hvis du har spørgsmål eller lignende 🙂