SEO? Overbevis mig!

Hvis der er én ting, jeg kan få sådan nogle aggressive psykopat-ticks i øjnene af, er det folk der forventer, at jeg vil prøve at overbevise dem om, at synlighed i søgemaskinerne kan have en værdi. Man kan vise dem eksempler, grafer, søgeordsanalyse og meget, men typen jeg hentyder til her, vil stadig side med hænderne over kors, og sige “Overbevis mig!”. Er det mig, der er for nærtagende, eller genkender i min sindstilstand?




I min jobfunktion er jeg både sælgeren og teknikeren, og det ligger mig meget nært, at tydeliggøre fordele og udbytte ved et produkt. Jeg elsker virkelig sælgerdelen af mit job, lige så meget som jeg elsker at få et site til at ranke godt på et vigtigt søgeord eller løfte omsætningen markant i en webshop.
Det er virkeligt sjældent at jeg møder typen, som dette indlæg drejer sig om, men for kort tid siden skete det igen, og så måtte jeg altså lige skrive lidt om det.

Jeg forstår godt, at mennesker har forskellige tilgange til tingene, og at en online marketing konsulent ser anderledes på tingene, end eks. en selvstændig revisor eller advokat. Men når alt kommer til at, er det hele jo et spørgsmål om udbytte i forhold til indskudt kapital. Altså ROI! (Return On Investment) Det helt fantastiske ved dette online univers er jo, at næsten alt kan måles. Ingen gætteri – bare måling. Det er da rimligt væsentligt at få med, og så er det egentligt ligemeget om vi taler Google Adwords, Facebook annoncer, et banner på Amino eller søgemaskineoptimering. Hvilke parametre man vil måle på, og hvad der afgør om en marketingkampagne har været en succes, kan variere meget fra virksomhed til virksomhed. Det kan bl.a. være trafik, omsætning eller konverteringer (tilmeldinger til nyhedsbrev, udfyldelse af en kontaktformular, køb, osv). Det afgørende er, at det kan lade sig gøre at måle effekten, og endda meget lettere end at måle effekten af en avisannonce eller en radioreklame.

Hvorfor er der så stadig nogle, der sidder med hænderne over kors og surmuler? Tja, jeg ved det ikke helt, men jeg tror, at det har noget med omstillingshastighed at gøre. Der er bare nogle, der kun kan se avisannoncer og telefonbøger som marketingredskaber. Sådan er det bare – det har virksomheden altid brugt, og det er der jo ingen grund til at ændre på. Eller er der? 😉 Dette indlæg er i høj grad et eksempel på selvterapi, og jeg kan faktisk mærke at det hjalp at skrive lidt om “dem”.

Lad mig afslutningsvist stille jer spørgsmålet, som jeg stillede i starten: Er det mig, der er for nærtagende, eller genkender i min sindstilstand?

20 thoughts on “SEO? Overbevis mig!

  1. Pingback: www.anyhed.dk
  2. Jamen, hvorfor dog bruge penge på noget, der alligevel uddør om nogle år? IT og især Google er jo bare en fase! 😉

    Ej, jeg tror at der er flere problemer i sagen:
    1) Søgemaskiner er for mange mennesker nye og farlige.
    2) Folk kan stille sig spørgsmålene: “Hvordan kan markedsføring i søgemaskiner være harmløst? Er det ikke farligt?” De forstår ikke processen bag og ved ikke hvad de køber når alt kommer til alt.
    3) Branchen er blevet uigennemsigtig. Alt for mange klamphuggere og svindlere lover for meget, og det får virksomhederne til at være skeptiske. Det virker dog ikke som problemet her, da det lader til at være selve effekten af markedsføring i søgemaskiner, som disse folk ikke forstår.
    4) Dem der træffer beslutninger om reklamebudget er dumme. De tror at de metoder, der virkede bedst for 15 år siden stadig virker bedst. Innovation præger ikke just alle danske virksomheder 😉

    Jeg gider ikke overbevise sådanne folk – så meget sælger er jeg ikke. Jeg vil med glæde komme med fakta og forklare om hvad man kan gøre, men hvis jeg stadig mødes med ekstrem skepsis, gider jeg ikke meget længere. Det er spild af tid og så hellere bruge den på dem, der har fattet værdien af markedsføring i søgemaskiner 🙂

  3. Lyder som om, det er Oldefar Boris-Børge på 170 år, du har haft fat i 😀

    Når han siger, at online synlighed ikke har nogen værdi, så siger han – indirekte – også, at SEO-delen i dit job er værdiløs. Det er vel derfor, det går dig på.

    Det er jo bare ærgeligt, at han ikke ved, hvordan det hænger sammen 🙂

  4. Hejsa Jan og Martin

    Jeg er enige i det, i skriver, og jeg kan tilføje til historien, at sidstnævnte kunde ikke er en gammel bedstefar på 170år, tværtimod… (hvilket ikke gør det bedre)

  5. Find them – f… them – forget them!

    Den slags får maksimalt 5 minutter af min tid – og så er jeg videre.

    Men jeg forstår din frustration – bestemt. Kom over den og glæd dig over, at mandens konkurrent er din næste kunde 😉

  6. Hej Rune

    Jeg kan sagtens følge dig, men der er altså bare folk der stadigvæk ikke er med på Internettet, hverken i deres daglige arbejde eller i deres markedsføring.

    Jeg aner eksempelvis ikke en KLAP om håndværk og jeg kan ingen former for gør-det-selv, jeg kan knap hænge et skab lige op på en væg, og det til trods for at min gamle far er pensioneret tømrermester med over 30 års erfaring.

    Jeg ville også kunne stille et utroligt “dumt” spørgsmål til en håndværker om hvorfor jeg skulle vælge nogle bestemt ruder eller isolering fremfor andre.

    Selvom løsningen og ROI for kunden er helt 100% klar og oplagt for dig, så er den det ikke nødvendigvis for kunden. Du er sælger, vil du have kunden, så må du nogen gange ud og beskrive fordelene lidt mere grundigt end normalt.

    Vi er ikke alle lige godt klædt på til at “købe ind”. Nå, nu vil jeg ud og fuge mit drivhus med melklister :-))

    /Grosen Friis

  7. Hej Thomas

    Du har helt ret, og det er også dén kontante indstilling, jeg vil lægge for dagen fremover. Jeg gider virkelig ikke bruge min tid på den slags!

  8. Hvis værdien ved at være synlig i søgemaskierne er så stor, som du siger, den er, så er det vel bare at lægge billet ind på relevante opgaver og vente?

    Hvorfor behovet for at holdningspåvirke folk, der gerne vil noget andet og mindre?

    Det kunne man kalde missionærens paradoks.

    Djævlens advokant, over’n’out

    /Bergholt

  9. Jeg har ikke en interesse i at holdningspåvirke folk – men hvis de beder mig om det, tager jeg gerne kampen op.
    Hvis jeg bliver inviteret ud til en virksomhed, der ønsker at høre noget om SEO, giver jeg dem nogle fakta og min holdning til tingene. Nogle gange er det vildt oplagt at lave SEO – man tænker inderste inde at det vil hjælpe dem utroligt meget. Men de vil ikke igang, for de ser ikke pointen, i det man fortæller dem. De vil sikkert gerne overbevises, men der sker ikke noget…

    Forstår du hvad jeg mener?

    Rune

  10. Jeg tror jeg kan se situationen lidt fra begge sider. Jeg bliver selv (i perioder) bombarderet at telesælgere der vil tilbyde:

    – Adwords reklamer
    – Pladser i nyhedsbreve
    – Banner annoncer

    og meget mere. Jeg har endnu ikke mødt en der ville tilbyde mig SEO tjenester, men hvis jeg en dag gjorde det, så ville min kommentar stadig være (som den i øvrigt er til dem alle):

    Bevis at det er pengene værd!!

    Dvs. gør det tydeligt for mig som kunde at du kan levere en ROI jeg er interesseret i.

    Jeg ønsker ikke at få forklaret at tingene “generelt” virker, men at de kan bevise at DE kan finde ud af det. Kom f.eks. med 5,6 eller 10 kunde cases med konkrete tal hvor jeg kan se hvad du kan præstere.

    I tror mig måske ikke, men der er endnu ikke EEN der har været i stand til det. IKKE EEN!!!

    Så kan de komme med nok så mange undskyldninger, men det kan jeg som kunde bare ikke bruge til noget.

    Flink som jeg er, så tilbyder jeg dem i stedet en mulighed for performance aflønning hvor de kan få f.eks. 80% af merindtægten i de kommende 12 måneder eller lignende.

    Igen har IKKE EEN turde takke ja til det tilbud.

    Som kunde er min konklusion:

    “Du kan ikke en skid men vil kun sælge” 🙂

    Jeg ved ikke om du er stødt på en person som mig eller om vi taler om en helt anden type, men sådan nogen som mig er også derude 🙂

    /Mikael

  11. Bare lige for en god ordens skyld så er ovenstående kommentar ikke rettet mod dig Rune. Det er blot en generelt betragtning omkring de telesælgere der ringer til mig.

    Jeg tænkte at jeg heller måtte være på den sikre side så det ikke blev misforstået 🙂

  12. Jeg forstår dig udemærket godt Michael, og tog det ikke som en kommentar der var rettet mod mig 😉

    Det er tankevækkende, at du ikke har kunne få referencer fra dem der har kontaktet dig – det virker lidt som en selvfølge, at potentielle kunder er interesseret, i at se resultater fra tidligere løsninger.

  13. Og jo, jeg er da stødt på typer der nok minder lidt om dig – men det har INTET at gøre med den type, jeg har beskrevet i dette indlæg. Trust me 🙂 Jeg kan godt forstå dig, og det virker da som om, i modsætning til førnævnte type, at du har en fornuftig tilgang til online marketing. For dig gælder det vel bare om, at finde en leverandører “der vil lege med dig” på de vilkår og krav du har.

  14. Ja jeg synes også at det er utroligt, men sådan har det været indtil videre. Jeg håber den dag kommer hvor jeg møder en der er med på at tage 80% af den ekstra fortjeneste der bliver skabt.

    Det gør http://www.conversion-rate-experts.com/ blandt andet, men jeg mener kun at de arbejder med kunder der har over 10 millioner USD i omsætning og der kan jeg ikke helt være med 🙂

  15. Ja, det giver rigtig fin mening — & binder også godt an til vores tidligere “samtale” om retorik og digital kommunikation, synes jeg.

    http://www.oza.dk/retorisk-kommunikation-pa-nettet-digital-kommunikation-1025.htm

    Jeg læste dit oprindelig indlæg derhen, at du stod med sælgerhatten på og prøvede at sælge et seo-produkt. Hvis du er inviteret ud som taler/foredragsholder/inspirator/ekspert, synes jeg sagen er en anden.

    Jeg kan sagtens genkende din frustration. Det tror jeg enhver formidler kan — men der ligger også i frustrationen over ligesom ikke at trænge igennem en mulighed for refleksion og optimering — af procedure, tankemåde og præsentationsform.

    Jeg forstår godt, hvis man som Rosenstand er kold og siger, fuck det, det er jeres problem, at I går glip af det og det. Hvis man har råd til det.

    Men man kan også vælge at tage den retoriske handske op og prøve at gentænke præsentationen, salgsargumenterne, eksemplificeringerne, osv. — og håbe på, at det trænger bedre igennem næste gang.

    Retorikken bruger en femleddet model, IDEMA, som lyder som en gammel sæbe — og den har eksisteret i flere tusinde år, men den er temmelig funktionel og effektiv stadig. Vi er stadig mennesker, der tilgår verden igennem det fornemst interface, der nogensinde er opfundet, nemlig sproget.

    God weekend!

    Kasper

  16. @Mikael — meget tankevækkende — for ikke at sige decideret urovækkende — oplevelser du har haft. Hvilken branche taler vi om?

    Der ligger selvfølgelig også et transparensproblem i en affiliatedeal på 80% cut af mersalg, men det må kunne løses på en eller anden facon.

    Men hvis det er opfattelsen menigmand sidder med, så forstår jeg sgu godt, at folk ofte har et forbehold over for online markedsføring.

    @Rune — kunne du ikke overveje igen, om du ikke burde gå do-follow, selv om du er en “jøde med din linkjuice”

    Jeg var lige inde og tjekke din side, Yahoo Site Explorer gi’r dig det tredje højest placerede link fra én af mine (do-follow) sider (viralviral.wikidot.com). Jeg synes, det dersens no-follow-halløj er at øve lidt vold mod nettets struktur. Og jeg er på linje med deMib, Rosenstand o.m.a.

    Go’ weekend!

    Kasper

  17. @Bergholt, det har primært været folk der ville sælge noget i de tre områder jeg nævnte i min kommentar.

    Transparensproblemet tror jeg hurtigt man kunne skrive sig ud af, men selvfølgelig kan det bekymre nogen (men ikke mig) 🙂

  18. @ Mikael — jeg er med på, hvad det er folk ville sælge dig, men hvilke produkter/tjenester det, du vil indgå en 80%-cut på?

    Med transparens mener jeg, at jeg er nødt til at stole på, at du konverterer/sælger det, du siger — med mindre der køres over en åben platform, hvor begge partnere ser det samme.

    /Kasper

  19. @Kasper, I mit tilfælde er det slips men min pointe er mere generel. Når jeg bliver ringet op, så ved (eller bør vide) sælgeren godt hvad det er jeg sælger, så det burde være overvejet allerede inden opkaldet bliver foretaget.

    Mht. transparens så skal det naturligvis foretages så ingen bliver snydt. Det tekniske setup vil nok afgøres af den enkelte situation.

    Men ellers er jeg helt enig!

    Mikael

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *