Karsten Nygaard Nielsen bygger nu videre på undervisningen fra igår på Web Marketing Manager kurset, og emnerne er bl.a. Google Adwords, Facebook annoncer og Google Analytics.




09.00 – Karsten gennemgår Google Analytics – Sidevisninger, afvisningsprocent, besøg, tidsforbrug og % nye besøg.

Hvor lang tid skal kunderne være på dit site? = Indtil de har købt!

09.31 – Oversigt over trafikkilder – Trafik fra søgemaskiner bør være dominerende, ikke den direkte trafik.

Trafik fra søgemaskiner øger kendskabsgraden og konverterer godt!

09.40 – Segmentering af besøgende – hvad kan vi bruge det til? Browser, Internetforbindelse, operativsystemer, flash, java, osv.

09.56 – Vær opmærksom på skærmopløsningerne – de kan i sidste ende gå ud over din konvertering. (Worst case scenario: Kontaktformularer eller “Bestil knappen” ligger ude for skærmbilledet, så der skal scrolles ned, hvilket ikke er hensigtsmæssigt.)

10.07 – Pause

10.23 – Gennemgang af trafikkilder i Google Analytics. Vær opmærksom på henvisningswebsteder (de er vigtige og kan give kvalitetsbesøg). Søgemaskiner: Google er dominerende.

10.40 – Søgeord – hvilke er mest brugte? Er det relevante søgeord? (afvisningsprocent)

10.52 – Adwords i Analytics. Gennemgang af funktionerne.

11.00 – Opgave – Find 5 links! (tilmeldelse til linkkatalog, kommenter på en blog, osv.)

11.43 – Vi gennemgår de steder, hvor vi har postet links.

11.50 – Frokost

Der er gode og spændende emner på programmet idag, og ser frem til at fortsætte efter frokost.

12.30 – Webstrategi – Husk at sætte mål for hjemmesiden:

Antal leads/salg
Antal besøg
Antal sidevisninger
Trafikfordeling (organisk/PPC)
Hvor skal trafikken komme fra?
Søgeord?
Sign ups for nyhedsbrevet?
Hvor skal vi også være synlige?
Antal nyhedsbrevsudsendelser
Antal downloads
Udfylde spørgeskemaer
Valg af måleværkstøjer
Midler? (Budget? Afsæt manpower)

12.40 – Break (en mulig SEO kunde ringer på min ScanNet-mobil, så jeg går ud, og tager en snak med ham). Beklager afbrydelsen! 🙂

12.58 – Opgave: Lav en webstedstilrettet Google Adwords billedannonce.

13.45 – Lad være med at gætte – Mål!

14.05 – Opsætning af mål i Google Analytics

13.54 – Webstedsoverlejring – Hvad er det?

14.09 – Filtermanager i Google Analytics

14.21 – Facebook – Hvad kan det bruges til? Facebook annoncer?

14.28 – Vi opretter Facebook annoncer

14.39 – Afslutning og evaluering

Det var sidste dag på grundmodulet på Web Marketing Manager, og tilbage har jeg 4 dage på profilmodulet “digital kommunikation”. Jeg ved godt, at der har været stor forskel på kvaliteten af mine “live” blogindlæg, og det hænger nok sammen med, at der har været forskel på hvor travlt jeg har haft på skolebænken.

Kan jeg anbefale Web Marketing Manager?
Ja, jeg kan anbefale Web Marketing Manager kurset, både for den øvede og nybegynderen. Der er gode muligheder, for at lære noget om e-handel, Web 2.0 og Online Marketing – og desuden at udbygge sit netværk!