Er du klar til julehandlen? Få de 4 vigtigste SEO-tips her
Du tror måske, at jeg har fået solstik i løbet af min sommerferie, men jeg mener det faktisk helt alvorligt. Julen er ganske vidst langt væk, men søgemaskineoptimering er jo også en langsigtet affære.
Her får du 4 gode steps til, hvordan du bliver klar til årets helt store shoppingevent: Julehandlen.
1) Vær i god tid
Du kommer ikke foran konkurrenterne uden at være i god tid, så det vigtigste element i din optimering til julehandlen er, at du går i gang med dine “hængepartier”, før det er for sent. Måske du skulle gå i gang lige efter, at du har læst mit indlæg færdigt?
(brug IRTA-modellen til at få overblik over hvordan du bør gribe SEO-indsatsen an)
2) Definer dine mål
Find ud af hvad du gerne vil opnå med julehandlen. Lad og sige du har en webshop der sælger vin; Hvad vil du helst sælge mere af? Rødvine, hvidvine, vintilbehør, portvin, champagne eller måske vinreoler? Alt for mange siger “Det hele selvfølgelig”, men den strategi mener jeg sjældent holder. Du er nød til at lave en prioritering, så du ved hvor du skal starte. Er vinreoler eks. den produktkategori du tjener mest på, kunne du som eksempel lave en målsætning om at sælge dobbelt så mange vinreoler i December 2010 i forhold til i 2009.
3) Lav en “Jule-søgeordsanalyse”
Lav en ekstraordinær søgeordsanalyse (bl.a. ved hjælp af Googles Keyword tool og mit indlæg 20 måder at finde søgeord på), hvor du finder ud af hvilke søgeord der bruges mest. På den måde finder du som ejer af vinshoppen du af, om “vinkøleskab” fortsat er det bedste søgeord, eller om du måske skal fokusere mere på varianter som “vinskab”, “vinkøler” etc.?
Bonus: Et rigtigt godt tip er generelt, at du bør tænke longtail-søgeord ind i din SEO-strategi.
Desuden kan du undersøge forskellige gaverelaterede søgeord indenfor din branche – eks. “vingaver” eller “julegave vin” – og overveje om det er noget du vil satse på.
4) Optimér
Nu hvor du har defineret dine mål og lavet en ekstraordinær søgeordsanalyse, er du nået til det sidst skridt mod en større andel af julehandlen; Optimeringen. Jeg arbejder især meget med søgemaskineoptimering, og da det er en meget effektiv men tidskrævende diciplin, vil jeg derfor lægge op til, at du fokuserer på SEO som det første. Dernæst kan du så yderligere optimere dine produktbilleder, købsknapper, shoppens generelle webdesign, AdWords-annoncer, etc.
Jeg håber, at du kan bruge dette indlæg til noget fornuftigt. Nu vil jeg tilbage og nyde min sommerferie.
Fortsat god sommer,
Rune 🙂
Ps. Hvis du mangler sparring omkring din SEO-indsats eller generelt effektiv optimering af dine søgeord, er du altid velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende snak om mulighederne.
Tak for det rigtige gode indlæg, som jo i den grad er relevant netop nu, selvom mange tror det modsatte. Det er absolut nu, at man skal sætte ind hvis helhjertet vil være dækket godt ind SEO-wise til julen og julehandlen, der jo allerede så småt starter i oktober.
Godt indlæg ! 🙂
Jeg har fulgt din blog gennem et stykke tid og synes, at den holder et fint niveau.
Dog synes jeg, at du under “2) Definer dine mål” udelader en vigtig betragtning, nemlig at det typisk er et udsnit af en webshops varer, som gør sig særlig godt i julehandlen – og at webshopejeren udover dækningsbidraget derfor også bør vurdere de forskellige varegruppers “julegavepotentiale” – og måske lægge trykket på en varegruppe med et lidt lavere DB, men som til gengæld gør sig godt overfor folk, som skal købe, men ikke selv bruge varen.
Det er næppe forkert at antage langt størstedelen af den ekstra omsætning, som webbutikkerne ser i November og December er gaverelateret, men baseret på research udført i forbindelse med lanceringen af vores http://www.GiftManager.dk løsning, så overser mange webbutikker stadig, at det i gavesammenhæng er vigtigt at supplere ”Køb den nu” knappen med en ”Tilføj til ønskeliste” knap.
Og tilsvarende bør shopejerne også tage højde for, at de i november og december i en del tilfælde skal sælge dameting til mænd og omvendt.
Og med fare for at ryge helt off-track, så kunne man også overveje at lægge et par uger til de obligatoriske 14 dages fortrydelsesret – for på den måde at gøre sig endnu mere attraktiv overfor julegavekøbere.
Inden webshopejeren melder klar til julehandel, så bør de som minimum have overvejet, om de gør nok for at hente omsætning fra dem, som køber ind til andre end sig selv – og lige præcis her er der ihvertfald en del ejere af standardshops fra ScanNet og DanDomain, som aktuelt bør svare nej…
Hej Troels,
Først og fremmest tak for din fyldige kommentar – det er kanon!
Når det kommer til mit indlæg om klargøring til årets julehandel, kommer det overhovedet ikke bag på mig, at du eller andre mener, at der kan gøres mere end mine forslag. Dine ideer er fede, og jeg er sikker på, at de både er velbegrundede og effektive. Og der er mange flere endnu. Min pointe er nemlig, at der bare skal gøres noget. Uden handling – ingen øget omsætning.
Jeg tror, at du har ret i, at mange shopejere kunne forbedre deres shop/omsætning en del, ved at optimere købsprocessen for den relativt store gruppe, der køber gaver på “udebane” (mænd der køber lingeri, kvinder der køber herretøj, osv.)